Matikkaspesifit taidot ennustavat laskusujuvuuden kehitystä
Osana iSeeNumbers-tutkimushanketta, tutkimme norjalaislasten (n = 262) laskusujuvuuden kehitystä ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Lasten yhteen- ja vähennyslaskujen sujuvuutta arvioitiin neljänä ajankohtana. Lisäksi arvioimme ensimmäisellä luokalla lasten matikkaspesifejä taitoja (lukujonotaidot ja lukumääräisyyden taju) sekä yleisiä kognitiivisia taitoja (työmuisti, nopea nimeäminen, ei-kielellinen päättely ja tarkkaavaisuus). Kasvukäyrämallien perusteella yksi kehityskulku kuvasi aineistoa parhaiten. Tytöt ja pojat kehittyivät laskusujuvuudessaan samalla tavalla ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Lukujonotaidot ja lukumääräisyyden taju ennustivat sekä laskusujuvuuden lähtötasoa että kasvua. Kognitiivisista tekijöistä vain työmuisti ennusti laskusujuvuuden lähtötasoa, samalla tavalla pojilla ja tytöillä. Äidin koulutustaso ennusti poikien laskusujuvuuden lähtötasoa, ja nopea nimeäminen ennusti tyttöjen laskusujuvuuden kasvua.
Tuloksemme korostavat matikkaspesifien taitojen merkitystä laskusujuvuuden kehityksessä. Siksi lukumääräisyyden tajun ja lukujonotaitojen harjoitteluun ja hallintaan on tärkeä kiinnittää huomiota ensimmäisinä kouluvuosina.
Tutkimus on julkaistu Learning and Individual Differences -lehdessä: Mononen, R., Korhonen, J., Hægeland, K., Younesi, M., Göbel, S.M., & Niemivirta, M. (2025). Domain-specific and domain-general skills as predictors of arithmetic fluency development, Learning and Individual Differences, 117, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102585