MFA otetaan käyttöön vierailijatunnuksille

Oulun yliopiston opiskelija- ja henkilökuntatunnuksilla on käytössä monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA. MFA tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjautuminen todennetaan puhelimella. Tämä käytäntö laajennetaan 15.2.2022 koskemaan myös ns. vierailijatunnuksia.

Vierailijatunnukset (Guest user) ovat sähköpostiosoitteita, joilla on kutsuttu Oulun yliopiston Teamsiin ulkopuolisia jäseniä muista organisaatioista, tai joille on jaettu sisältöjä Oulun yliopiston OneDrive- tai SharePoint-ympäristöistä. Oulun yliopiston henkilökunta- ja opiskelijaosoitteet eivät ole vierailijatunnuksia yliopiston omassa Microsoft 365 -ympäristössä, mutta esimerkiksi opiskelijan gmail-osoite voi olla.

15.2.2022 lähtien puhelintodennus vaaditaan kaikilta vierailijatunnuksilta. Kun vierailijatunnuksen käyttäjä seuraavan kerran kirjautuu yliopiston MS 365 -ympäristöön, Lisätietoja tarvitaan -ilmoitus ohjaa hänet asettamaan menetelmän, jota hän jatkossa käyttää todentaakseen kirjautumiset.

Katso lisätietoja ja ohjeita vierastunnuksen MFA-asetusten määrittelyyn ja hallintaan.

Viimeksi päivitetty: 11.2.2022