MicroENTREn Suvi Tulonen mukaan yrittäjyyskasvatuksen YES-verkostoon

Projektitutkija, hallintotieteiden maisteri Suvi Tulonen Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutista, mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREstä on vuoden alussa aloittanut YES Pohjois-Pohjanmaan aluepäällikkönä. YES on Suomen merkittävin yrittäjyyskasvatuksen kehittäjäverkosto, joka yhdistää kunnan toimijat rakentamaan vaikuttavampaa yrittäjyyskasvatusta.
Suvi Tulonen

YES-verkosto tarjoaa tukea ja mahdollisuuksia yrittäjämäisen osaamisen kehittämiseen kunnille, oppilaitoksille ja muille yrittäjyyskasvatustoimijoille sekä mahdollisuuden verkostoitua muiden yrittäjyyskasvatuksesta kiinnostuneiden toimijoiden kanssa.

YES-verkoston toimintatapa on yhteiskehittäminen ja toimintamalli verkostoyhteistyö. YESin verkosto-osaaminen on kykyä ymmärtää verkostoja, tahtoa rakentaa luottamusta, näkemystä vahvistaa osaamista ja halua rakentaa tavoitteellista yhteistyötä. Yhteisen toiminnan kautta verkosto pystyy laatimaan yrittäjyyskasvatukselle tavoitteita, luomaan toimenpiteitä ja rakentamaan työkaluja, joiden avulla tavoitteisiin päästään.

Suvi Tulonen toimii asiantuntijana mm. Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin vetämässä VÄKEVÄ-hankkeessa, jossa on päivitetty vuoden 2016 Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen strategia.

”Olen päässyt työskentelemään useissa yrittäjyyskasvatuksen kehittämisen hankkeissa pitkän linjan yrittäjyyskasvatuksen moniosaajien kanssa, joka on innostanut myös itseäni kehittymään teeman parissa. Taustaltani olen hallintotieteilijä, ja yrittäjyyskasvatuksessa minua kiinnostaakin erityisesti esimerkiksi työelämän ja organisaatioiden muutokseen, päätöksentekoon ja aluekehittämiseen liittyvät ilmiöt”, Tulonen kertoo.

Tulonen päätyi yrittäjyyskasvatuksen pariin Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun harjoittelupaikan kautta.

”Pääsin harjoittelun aikana monen muun tehtävän lisäksi mm. järjestämään Yrittäjyyskasvatuspäiviä Mikkeliin, toimittamaan konferenssijulkaisun sekä työskentelemään useissa alan hankkeissa. Kukapa olisi uskonut, että harjoittelun aikana pääsee verkostoitumaan ja oikeasti näkemään niin paljon. Siitä se koukku yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen jäi kiinni”, Tulonen kertoo.

Tulosta innostaa erityisesti mahdollisuus laajentaa verkostoa maanlaajuisesti.

”Pohjois-Pohjanmaalla on vahva yhdessä tekemisen meininki ja toimivat verkostot. Odotan, että pääsen myös itse laajentamaan verkostoani YESin parissa koko maahan”, hän sanoo.

YESin palveluja ovat yrittäjyyskasvatuksen kehittämispalvelut, verkostoyhteistyö, yrittäjyyskasvatuksen valmennukset sekä oppilaitosten työelämäyhteistyön mallit ja työkalut. Lisäksi YES tuottaa materiaaleja yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen.

YESin toimintaa rahoittavat jäsenet ja yhteistyökumppanit. YES ry:n jäsenyys on avoin kaikille henkilöille ja yhteisöille, jotka tahtovat kehittää yrittäjyyskasvatusta.

Tule mukaan kuulemaan Pohjois-Pohjanmaan uudistetusta yrittäjyyskasvatuksen mallista:
"VÄKEVÄMPÄÄ yrittäjyyskasvatusta Pohjois-Pohjanmaalla! Kestävää tulevaisuutta luodaan yhdessä"
VÄKEVÄ-hankkeen loppuseminaari 30.3.2023 klo 9-15.30 Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella

Viimeksi päivitetty: 8.2.2023