MicroENTREn® uusi kehityspäällikkö aloittanut tehtävässään

Juristi, ekonomi Martti Saarela on aloittanut Kerttu Saalasti Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREn® kehityspäällikkönä 1.3.2020 alkaen. Saarela on toiminut tutkijana Kerttu Saalasti Instituutissa vuodesta 2005 lähtien ja ollut mukana käynnistämässä MicroENTREn® toimintaa vuonna 2011. Saarela viimeistelee parhaillaan tuotantotalouden alan väitöskirjaansa.

Saarelan ensimmäiset viikot kehityspäällikön tehtävässä ovat painottuneet projektitehtävien lisäksi koronatilanteeseen reagointiin. ”Olemme MicroENTREssä valmistelleet hankehakuja COVID19 -tilanteen negatiivisten mikroyrittäjyyteen liittyvien vaikutusten hillitsemiseksi.” Saarela kertoo ja jatkaa: ”Olemme myös käynnistäneet seurantatutkimuksen COVID19 -tilanteen vaikutuksista mikroyrityksiin.”

Kerttu Saalasti Instituutti käynnistää keväällä 2020 Suomen ensimmäisen mikroyrittäjyyden koulutuksen, joka alkaa kahdella verkkokoulutuksena toteutettavana täydennyskoulutuskurssilla. Saarelan mukaan kursseista toinen, eli mikroyrittäjyyden perusteisiin keskittyvä Vahva yrittäjä -täydennyskoulutuskurssi, on päätetty koronatilanteen vuoksi tarjota maksuttomana kaikille suomalaisille mikro- ja yksinyrittäjille. Tämän lisäksi tarjolla on digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin paneutuva koulutuspaketti.

”Koulutustoiminnan aloittamisen lisäksi kevään aikana on otettu merkittäviä kehitysaskelia, kun olemme koordinaattorina kahdessa laajassa eurooppalaisessa konsortiossa, jotka tähtäävät tämän kevään EU Horizon 2020 -hankerahoitukseen. Tämän lisäksi MicroENTRE on muun muassa antanut lausunnon hallituksen yrittäjyysstrategian luonnokseen ja ajanut siihen mikroyrittäjyyden näkökulmaa vahvasti esille.” Saarelan mukaan tutkimustiedon tuottaminen mikroyrittäjyydestä sekä mikroyritysten merkityksen esille nostaminen on yhteiskunnallisesti tärkeää. Hän näkee tulevaisuuden haastavaksi ja lisää: ”Olen innostunut myös uudessa roolissani kehittämään MicroENTRE:n toimintaa yhdessä laaja-alaista osaamista omaavan ja yrittäjämäisesti toimivan asiantuntijatiimimme kanssa.”

Markus Rytinki

Tutkijatohtori, Viestintävastaava