Mikä on digitaalisten palveluiden tulevaisuus 6G:n näkökulmasta?

Tuore tutkijoiden kirjoittama kirja kertoo, miten 6G näkyy ja miten sitä pitää käsitellä yhteiskunnan ja liiketoiminnan näkökulmista. Sisältö on ainutlaatuista, sillä aiemmin kirjallisuudessa on pitkälti keskitytty esimerkiksi signaalinkäsittelyyn ja teknologian perustutkimukseen. Mitä seuraavan tason 6G-teknologia edellyttää palveluilta ja liiketoiminnalta? Millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa? Mitä seurauksia teknologialla on yhteiskuntiin ja ihmisille?

Siirtyminen 5G:stä 6G:hen ja digitaalisten palveluiden tulevaisuus ovat tutkijoiden arkea juuri nyt vaikka ihmisten arjessa muutokset näkyvätkin vasta 2030-luvulla. Kirja vie lukijat matkalle kohti 6G:tä tässä muutosvaiheessa. Sisällössä yhdistyvät tekniset ja liiketoimintaan liittyvät näkökulmat. Käytännön esimerkkejä saadaan teollisuudesta. Kirja käsittelee kriittisiä kysymyksiä siitä, mitä 5G, sen kehitys ja niitä seuraava 6G sisältävät. Millainen on teknologian vaikutus tuleviin digitaalisiin palveluihin, yrityksiin ja yhteiskuntaan? Mitkä ovat hyödyt, joita voimme saada 5G- ja 6G-innovaatioista? Millaista säätelyä ja lainsäädäntöä tähän kaikkeen liittyy?

”Kirjoittaessamme pyrimme tasapainoilemaan käytännöllisyyden ja visioinnin välillä. Toivon, että tällä kirjalla on panos alaan ja että työmme myötävaikuttaa tulevaisuuden 6G:n kehittämiseen”, professori Petri Ahokangas toteaa.

Tutkimusjohtaja Marja Matinmikko-Blue Oulun yliopiston 6G Flagshipistä ja Infotechistä jatkaa:

”Tämä kirja tiivistää tärkeimmät työkalut ja havainnot pitkäaikaisesta monitieteisestä tutkimusyhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa. Oulun yliopiston tulevaisuuden matkaviestinnän tutkimuslähestymistapa on ainutlaatuinen ja ajankohtaisempi kuin koskaan teknisten mahdollistajien, liiketoimintamallien ja niihin liittyvän sääntelyn yhdistäjänä.”

”Kysymys kuuluu, kuinka edistää ja hyötyä teknologisista innovaatioista tulevalla 6G-aikakaudella. Kirja käsittelee arvon haltuun ottamisen potentiaalia, välineitä ja ehtoja sekä prosesseja ja tuloksia. Pureudumme tulevaisuuden liiketoiminnan mahdollisuuksiin”, professori Seppo Yrjölä korostaa liiketoimintanäkökulmasta.

Kirja on ladattavissa ilmaiseksi, ja sen avulla lukijat voivat pohtia 6G:n tulevaisuuden skenaarioita. Kirjan ovat toimittaneet Oulun yliopiston 6G-tutkimuksessa mukana oleva Martti Ahtisaari Instituutin johtaja Petri Ahokangas ja professori Annabeth Aagaard Aarhuusin yliopistosta. Heidän lisäkseen kirjoittajina ovat Oulun yliopiston tutkijat Marja Matinmikko-Blue, Seppo Yrjölä, Irina Atkova, Marika Iivari, Oxana Gisca, Pia Hurmelinna-Laukkanen ja Ahmad Arslan sekä Jillian Gordon Glasgown yliopistosta, Paul Timmers Oxfordin yliopistosta ja konsulttiyhtiö Serentschyn Georg Serentschy.

Lataa The Changing World of Mobile Communications: 5G, 6G and the Future of Digital Services -kirja tästä.

Viimeksi päivitetty: 7.11.2023