Näin voit varautua informaatiovaikuttamiseen

Kiristynyt maailmanpoliittinen tilanne on aiheuttanut huolia lisääntyvästä informaatiovaikuttamisesta ja kyberturvallisuusuhkista myös Suomessa. Vaikuttamisyritykset voivat kohdistua myös korkeakouluyhteisöön, joten jokaisen yhteisömme jäsenen on hyvä pysähtyä miettimään, miten voi itse tunnistaa vaikuttamisyritykset ja pitää huolta tietoturvasta.

Informaatiovaikuttamisella tarkoitetaan toimintaa, jolla pyritään järjestelmällisesti vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen, ihmisten käyttäytymiseen ja päätöksentekijöihin sekä sitä kautta yhteiskunnan toimintakykyyn. Vaikuttaminen voi olla esimerkiksi väärän tiedon levittämistä, painostamista tai oikean tiedon tarkoitushakuista käyttöä. Vaikuttamisyrityksiä voi tulla niin valtiolliselta kuin ei-valtiolliselta toimijalta.

Myös Suomessa on odotettavissa negatiivista viestintää, jonka tavoitteena on lietsoa pelkoa ja luoda eripuraa. Esimerkiksi Hollannissa on uutisoitu, että venäläisiin opiskelijoihin ja tutkijoihin on siellä kohdennettu vaikuttamiskampanjointia.

Kyberturvallisuuskeskus on koonnut ohjeen informaatiovaikutuksen tunnistamiseksi. Ohjeessa kerrotaan, mitä on informaatiovaikuttaminen, mihin jokaisen kannattaa kiinnittää huomiota ja miten kannattaa huolehtia turvallisuudesta ja yksityisyydestä.

Mikäli havaitset epäasiallista viestintää tai painostusta opinnoissasi tai työssäsi, voit raportoida siitä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen sty (at) oulu.fi.

Pidäthän huolta myös tietoturvastasi

Jokaisen yliopistoyhteisössämme on syytä kiinnittää huomioita myös tietoturvaan. Käyttämällä tervettä järkeä ja noudattamalla ohjeita voit suojata tietojasi, käyttämiäsi työasemia ja tietoverkkoja tietoturvauhkilta. ICT-palveluiden sivuilta löydät kattavat tietoturvaoppaat opiskelijoille ja henkilöstölle

Tutustu opiskelijan tietoturvaoppaaseen

Mikäli havaitset tai epäilet verkon, palvelujen tai tunnuksen väärinkäyttöä, voit jättää siitä ilmoituksen sähköpostilla osoitteeseen tietoturva (at) oulu.fi. Katso ohjeet ilmoituksen tekoon.

Viimeksi päivitetty: 13.5.2022