Neulanäytteiden ottoon liittyvää tekniikkaa kehittävä Auroptic Medical voitti Slushissa

Tutkimuslähtöinen startup Auroptic Medical on voittanut tämänvuotisen Slushin Y Science -kilpailun Health ja Pharma -kategorian. Palkinto on suuruudeltaan 5000 euroa.
Lukasz Surazynski Slushissa

Oulun yliopistossa, Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja Aalto yliopistossa toimiva monitieteinen tutkijaryhmä on kehittänyt uuden teknologian, jolla voidaan ottaa entistä parempia paksuneula- eli biopsianäytteitä kasvaimista.

Nykyisillä menetelmillä merkittävä määrä kudoksista otetuista näytteistä ei kelpaa diagnostiikkaan. Usein syynä on se, että näytettä ei saada otettua oikeasta kohdasta ja näin ollen kasvaimen laadusta ei saada tarvittavaa tietoa. Näytteenotto voidaan joutua uusimaan.

Tutkimustyössä kehitettiin reaaliaikainen, tekoälypohjainen kudostunnistusmenetelmä, jonka avulla biopsianeula voidaan ohjata turvallisesti ja tarkasti oikeaan paikkaan. Tämä mahdollistaa, että näytteiden otossa voidaan onnistua heti kerralla.

Teknologian kaupallistamiseksi perustettiin viime keväänä Auroptic Medical Oy.

Slush Y Science on Slushin sivutapahtuma, jossa järjestettiin startupeille kilpailu kolmessa eri kategoriassa: Health & Pharma, Synbio, Biotech & Sustainability ja Foodtech & Agritech.

Auroptic Medical Oy:n tuloksia kilpailussa esitteli Oulun yliopistossa väitöskirjaansa tekevä Lukasz Surazynski lääketieteellisestä tiedekunnasta.

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023