Numerokysely käyttöön – päivitä Authenticator-sovellus

Microsoft Authenticator on mobiilisovellus, jota käytetään monivaiheiseen tunnistautumiseen (MFA). Authenticatorissa on uutena ominaisuutena numerokysely eli ns. number matching -toiminto, joka otetaan käyttöön keskiviikkona 12.4.2023 sekä yliopistolla että Oamkissa. Muutos parantaa MFA-tunnistautumisen turvallisuutta entisestään ja on samalla askel kohti salasanatonta kirjautumista.
Numero näkyy kirjautumisikkunassa. Näppäile sama numero Authenticator-mobiiliappiin.

Jos et käytä Authenticator-sovellusta, ei tämä muutos koske sinua. Voit edelleenkin varmentaa M365-tunnuksella kirjautumisen tekstiviestikoodilla tai puhelinsoitolla.

Muutos koskee sinua, mikäli olet tähän saakka saanut puhelimen näytölle MFA-varmistuspyyntöjä Authenticator-sovelluksen kautta. Olet siis todentanut M365-tunnuksella tehdyt kirjautumisesi mobiilisovelluksessa toiminnolla Hyväksy/Approve. Tämän ominaisuuden tilalle on tullut numerokysely eli number matching. Tästä lähtien todennat kirjautumisen siten, että näppäilet Authenticator-sovellukseen saman kaksinumeroisen koodin, jonka näet palvelun kirjautumisikkunassa.

Päivitä Authenticator-sovellus uusimpaan versioon puhelimesi sovelluskaupassa. Version tulee olla Android-laitteilla 6.2006.4198 tai uudempi ja iOS-laitteilla 6.4.12 tai uudempi.

• Numerokysely ei toimi vanhemmissa versioissa, eikä vanhaa Hyväksy/Hylkää-toimintoa enää ole. Päivitä sovellus mahdollisimman pian, ettet joudu tilanteeseen, jossa todentaminen ei onnistu lainkaan.
  • Jos käytät Authenticatoria niin, että poimit sieltä kertakäyttöisen varmennekoodin ja syötät sen kirjautumisikkunaan, voit päivityksen jälkeen jatkaa entiseen tapaan. Tämä ominaisuus säilyy.
  • Oletko aiemmin saanut Authenticatorin push-ilmoitukset kelloosi? Esimerkiksi WatchOS ei tue tällä hetkellä numerokyselyä, joten varmistuspyyntö näkyy vain puhelimessasi.

Voit muuttaa todennusmenetelmiäsi

Voit koska tahansa muuttaa ja päivittää todennusmenetelmiäsi MS-tilin turvatietoon (linkki: https://mysignins.microsoft.com/security-info).Määrittelet itse ensisijaisen todentamismenetelmän ja varamenetelmät. Kirjautumisikkunassa voit aina valita varamenetelmän, jos ensisijaista menetelmää ei voi sillä hetkellä käyttää. Lisätietoa eri todennusmenetelmistä: Monivaiheinen tunnistautuminen MFA (OY) (oulu.fi).

ICT-palvelut on Oulun yliopiston palveluyksikkö, joka tarjoaa it-palveluita sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle. Lue lisää: IT-palvelut opiskelijalle | Oulun yliopisto

Viimeksi päivitetty: 12.4.2023