Opiskele erikoislääkäriksi – hakuaika 1.-14.2.

Erikoislääkärikoulutuksen lisähaku alkaa helmikuussa. Oulun yliopistossa on haettavana 102 paikkaa useilla lääketieteen erikoistumisaloilla. Erikoislääkärikoulutus tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet perehtyä omaan erikoisalaan Pohjois-Suomen sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Hakuaika on 1.-14.2.2024.
Ovessa ovenkahvan vieressä piirros lääkäristä, jolla on siniset housut ja stetoskooppi kaulassa ja teksti Lääkäri.

Erikoislääkärikoulutuksen lisähaussa täytetään edellisenä syksynä varsinaisessa haussa täyttämättä jääneitä paikkoja. Kevään lisähaussa on tarjolla paikkoja esimerkiksi psykiatrian aloilla, sisätaudeissa, syöpätaudeissa, reumatologiassa ja neurologiassa. Yleislääketieteen hakukohteisiin ja osaan työterveyshuollon hakukohteista on tarjolla myös uusia aloituspaikkoja.

Erikoislääkärikoulutuksen haasteena on jo pitempään ollut, että haku ei kohdistu tasaisesti kaikille erikoisaloille, vaan toiset ovat suositumpia ja toisiin ei ole hakijoita lainkaan. Erikoislääkärikoulutukseen voi hakeutua heti lääketieteen lisensiaatiksi valmistumisen jälkeen.

Erikoistuva lääkäri työskentelee jaksoja sekä yliopisto- että keskussairaaloissa, joita Pohjois-Suomessa on Oulussa, Kajaanissa, Kemissä, Kokkolassa ja Rovaniemellä.

Oulun yliopisto tarjoaa laadukasta koulutusta ja Oulun yliopisto on digitaalisuudessa edelläkävijä: käytössä ovat Oulussa kehitetyt Elsa-järjestelmä erikoislääkärikoulutukseen sekä Suomen paras Esko-potilastietojärjestelmä. Koulutuspolku suunnitellaan yhdessä erikoislääkäriksi opiskelevan kanssa, ja työkokemusta hankitaan sekä yliopisto- että keskussairaalasta.

Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan erikoislääkärien tarve on kasvamassa väestön ikääntymisen takia. Tällä hetkellä Suomessa on noin 13 000 työikäistä erikoislääkäriä ja noin 700 erikoishammaslääkäriä. Vuonna 2035 lääkäritarve on noin 16 200 erikoislääkäriä ja noin 1 100 erikoishammaslääkäriä.

Lisätietoa ja haku erikoislääkärikoulutukseen

STM:n raportti: Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkäritilanne ja koulutustarve vuoteen 2035

Viimeksi päivitetty: 13.2.2024