Opiskelijat voivat nyt äänestää mobiilissa - OYY edustajistovaalien edelläkävijänä

Oulun yliopiston ylioppilaskunnan edustajistovaalit käydään 28.10.–3.11.2021

Joka toinen vuosi käytävissä vaaleissa valitaan 37-henkinen edustajisto ja sen varajäsenet. Edustajistovaaleissa jokainen ylioppilaskunnan jäsen voi asettua ehdolle ja äänestää. Suurin osa OYY:n edustajistoryhmistä on viime vuosina ollut eri tiedekuntien opiskelijoita edustavia ryhmiä, ja ehdolle voi asettua joko vaaliliiton kautta tai yksittäisenä ehdokkaana. Viimeinen mahdollinen päivä ehdokaslomakkeen jättämiselle on 13.10. Lomakkeita ja lisätietoja vaaleista saa OYY:n toimistolta tai oyy:n nettisivuilta (https://www.oyy.fi/vaikuttaminen/edustajistovaalit/).

Edustajistovaalien äänestys tapahtuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa mobiilisovellus Tuudossa. Äänestysjärjestelmää on kehitetty keväästä saakka.

Edustajisto on ylioppilaskunnan korkein päättävä elin, joka valitsee muun muassa ylioppilaskunnan pääsihteerin ja ylioppilaslehden päätoimittajan. Lisäksi edustajistossa valitaan opiskelijoiden edustajat yliopiston hallitukseen ja yliopistokollegioon. Edustajisto myös päättää ylioppilaskunnan toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta sekä säännöistä ja strategiasta. Avuksi ehdokkaan valintaan tulee vaalikone.

Viimeksi päivitetty: 23.9.2021