Oulun normaalikoulun lukion opiskelijat aloittavat syyslukukauden Linnanmaan kampuksella

Oulun normaalikoulun lukio muuttaa kesän aikana Linnanmaan pääkampukselle. Lukion 260 opiskelijaa aloittavat elokuussa uuden lukuvuoden samoissa tiloissa Oulun yliopiston opiskelijoiden kanssa.

Lukion tilat sijaitsevat kampuksen lounaislaidalla Ympäristötietotalossa osoitteessa Paavo Havaksen tie 3. Opetustilat sijoittuvat Ympäristötietotalon 1. kerrokseen, jossa yliopiston käytössä olleet tilat siirtyvät normaalikoulun käyttöön. Ympäristötietotalon 3. kerrokseen sijoittuu normaalikoulun opettajien, hallinnon ja opiskeluhuollon tiloja. Fysiikan, kemian ja biologian opetuksessa hyödynnetään yliopiston laboratoriotiloja.

”Lukiossamme sekä henkilöstö että opiskelijat ovat olleet iloisia muutosta. Olemme yliopiston harjoittelukoulu, ja opetukseen osallistuvat myös yliopiston opettajaopiskelijat. Muuton myötä olemme entistä kiinteämpi osa yliopistoa. Pääsemme hyödyntämään yliopistotason laboratorioita, ja Ympäristötietotalosta saamme käyttöömme hyvät, sisäilmaltaan terveelliset tilat. Myös opiskelijakunta saa oman huoneen keskeiselle paikalle Ympäristötietotalon aulaan”, lukion rehtori Pasi Hieta kertoo.

Normaalikoulun lukiossa aloittaa ensi lukuvuonna 82 uutta opiskelijaa. Kevään yhteishaussa hakijamäärä oli suurin kymmeneen vuoteen, jona aikana opetushallitus on kerännyt tilastotietoa lukioiden hakijamääristä. Normaalikoulun lukion 666 hakijasta ensisijaisia oli 150. Keväällä 2023 hakijoita oli 417, joista ensisijaisia 57.

”Uskon, että läheisyys yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa ja oppimiseen käytettävät yliopiston laboratoriotilat kiinnostivat tulevia lukiolaisia”, Hieta kertoo.

Oulun normaalikoulun lukion ja Oulun yliopiston lisäksi Ympäristötietotalon 2. kerroksessa on Luonnonvarakeskuksen (Luke) ja Suomen ympäristökeskuksen (Syke) toimitiloja.

Lukion tilat sijaitsevat kampuksen lounaislaidalla Ympäristötietotalossa.
Harmaa-sininen Ympäristötietotalo näkyy kuvassa etualalla.

Lukiolaiset lounastavat Foobarissa

Lukion siirtyminen Ympäristötietotaloon aiheuttaa pieniä muutostöitä, jotka suoritetaan kesän aikana. Ympäristötietotalon luentosalit IT115 ja IT 116 ovat jatkossa lukion ja yliopiston yhteiskäytössä. Yliopiston yhteiset pysäköintialueet tulevat myös lukion henkilöstön ja opiskelijoiden käyttöön.

Lukion opiskelijat lounastavat ATK-kadun ja Väylän risteyksessä sijaitsevassa Foobar-ravintolassa. Ravintola on myös korkeakoulujen opiskelijoiden ja henkilöstön käytössä lukiolaisten ruokailun ulkopuolella. Ravintola tarkentaa aukioloaikojaan myöhemmin.

Viimeksi päivitetty: 21.5.2024