Oulun yliopisto ja Ilmatieteen laitos toimivat yhteistyössä Sodankylän Tähtelässä – yritysyhteistyössä nähdään suurta potentiaalia

Sekä Oulun yliopiston geofysiikan observatorio että Ilmatieteen laitoksen arktinen avaruuskeskus toimivat Sodankylän Tähtelässä. Observatorio on perustettu Sodankylään jo melkein 110 vuotta sitten ja Ilmatieteen laitoksen keskus myöhemmin sen jälkeen.

Tutkimusaseman valttina ovat sekä sen monipuolisuus että sijainti. Muualla maailmassa arktisilla alueilla ei ole olemassa samanlaista infrastruktuuria kuin Lapissa.

Geofysiikan observatorion päätyö on geo- ja avaruusympäristön pitkäaikainen ja jatkuva monitorointi vuorokauden ympäri. Observatorio on tunnettu mm. revontulitutkimuksestaan. Ilmatieteen laitoksen tutkimustyöhön Sodankylässä lukeutuvat mm. ilmakehä-, avaruus-, lumi- ja älyliikennetutkimus.

Tutkimusasemalla tehtäviä mittauksia ja niistä kertyvää tietoa voidaan hyödyntää monenlaisten käytännön ratkaisujen kehittämisessä. Tiedon hyödyntämisessä ja kaupallisten toimijoiden yhteistyön lisäämisessä tutkimuskeskukset näkevät paljon potentiaalia.

Geofysiikan observatorion keräämän tiedon avulla voidaan tarkastella ja ymmärtää mm. magneettisen ympäristön häiriöitä, kuten ongelmia sähkönjakelussa, energiahuollossa, lämmityksessä, veden jakelussa ja GPS-paikannuksessa. Ilmatieteen laitoksen keräämää tietoa hyödynnetään mm. ilmastonmuutoksen, sääilmiöiden ja päästöjen ymmärtämisessä.

Lue lisää arktisesta tutkimustyöstä Sodankylän Tähtelässä

Viimeksi päivitetty: 8.12.2020