Oulun yliopisto järjestää ympäristöhistorian maailmankongressin

Oulun yliopisto on valittu ympäristöhistorian 4. maailmankongressin World Congress of Environmental History (WCEH) järjestäjäksi vuoden 2024 elokuussa. Kongressi on yksi merkittävimmistä monitieteisen ympäristötutkimuksen tapahtumista.

Kongressin järjestelyistä vastaavat humanistinen tiedekunta ja Suomen Akatemian rahoittama Biodiverse Anthropocenes -tutkimusohjelma.

Tapahtuman teemana on Transitions, Transformations and Transdisciplinarity: Histories beyond History. Viiden vuoden välein järjestettävään kongressiin osallistuu ympäristöhistorian ja monitieteisen ympäristötutkimuksen johtavia tutkijoita eri puolilta maailmaa pohtimaan ajankohtaisia ympäristökysymyksiä. Ouluun odotetaan noin 400:aa osallistujaa.

”Oulun yliopiston pohjoinen sijainti antaa sille erityisen vastuun ajankohtaisista ympäristökysymyksistä”, hakuprosessia vetänyt kulttuuriantropologi ja Biodiverse Anthropocenes -ohjelman varajohtaja Roger Norum sanoo. ”Kongressi on tilaisuus esitellä Oulun yliopistossa ja Suomessa tehtävää tutkimusta energiatransition, luonnon monimuotoisuuden ja kestävyyden alalla.”

”Kongressi kannustaa historioitsijoita ja muita humanististen tieteiden sekä yhteiskunta- ja luonnontieteiden tutkijoita työskentelemään yhdessä ajankohtaisissa ympäristökysymyksissä. Tapahtuman järjestäminen pohjoisessa ympäristössä antaa osallistujille mahdollisuuden tutustua ympäristömuutoksen kannalta globaalistikin tärkeään alueeseen”, sanoo ympäristöhistorioitsija Esa Ruuskanen. Hän vastaa Oulun ja Lapin yliopistojen yhteisestä humanistisen ja yhteiskuntatieteellisen ympäristötutkimuksen sivuaineesta Oulun yliopistossa.

Hakemuksen kirjoittamiseen osallistuivat Dmitry Arzyutov, Vesa-Pekka Herva, Roger Norum, Esa Ruuskanen ja Laura Siragusa.

Kongressi järjestetään hybriditapahtumana, johon tutkijat voivat osallistua sekä paikan päällä Oulun yliopistossa että etäyhteydellä. Kongressi on järjestetty aiemmin vuonna 2019 Florianopolisissa Brasiliassa, 2014 Guimarãesissa Portugalissa ja 2009 Kööpenhaminassa Tanskassa.

Maailmankongressin taustajärjestö on International Consortium of Environmental History Organizations (ICEHO), joka edistää ympäristöhistorian tutkimuksen ja siitä viestimisen avoimuutta.

Viimeksi päivitetty: 8.9.2021