Oulun yliopisto on mukana Astetta alemmas -energiansäästökampanjassa

Oulun yliopisto on mukana valtakunnallisessa Astetta alemmas -energiansäästökampanjassa, joka starttaa energiansäästöviikolla 10.10. Astetta alemmas on valtionhallinnon yhteinen kampanja, joka tarjoaa konkreettisia vinkkejä energiansäästöön ja sähkön kulutushuippujen leikkaamiseen kotona, työssä ja liikenteessä.

”Energiakriisin vuoksi olimme sitoutuneet energiansäästötavoitteisiin jo aiemmin tänä syksynä. Näillä jo sovituilla toimenpiteillä ja niihin liittyvällä seurannalla halusimme lähteä mukaan myös Motivan kampanjaan”, kertoo Oulun yliopiston ympäristökoordinaattori Meeri Hilli.

Oulun yliopistossa säästetään energiaa monin tavoin. Linnanmaan ja Kontinkankaan kampusten sisälämpötilaa on jo laskettu noin 0,5–1 astetta. Myös kampusten ilmanvaihtoa tullaan säätämään ja pääosassa tiloista pienennetään hiljaisina aikoina minimiin.

”Valaistukseen, ilmanvaihtoon, tietokoneluokkiin ja käytävänäyttöihin kohdennetuilla toimenpiteillä tavoitellaan arviolta 200 000 kWh vuotuista säästöä sähkön kulutuksessa”, laskeskelee Hilli.

Myös laboratoriotiloja käydään läpi ja varmistetaan, etteivät ne käytä turhaan vettä tai energiaa.

Aste alemmas monin keinoin töissä ja kotona

Astetta alemmas -kampanja kannustaa kaikkia tekemään pieniä tekoja, joilla voi säästää energiaa. Astetta alemmas voi tarkoittaa monta asiaa, joita kotonakin voi tehdä esimerkiksi:

• lyhennä suihkuaikaa
  • laske huonelämpötilaa
  • sauno ripeästi ja harvemmin
  • pese täysiä koneellisia
  • käytä energiatehokkaita lamppuja

Jos kaikissa suomalaiskodeissa alennetaan huonelämpötilaa yhdellä astella tulevana lämmityskautena, lämmitysenergiaa säästyy jopa 2 terawattituntia, kertoo kampanjaa koordinoiva Motiva. Säästetty energia vastaa 90 000 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta.

Lisää vinkkejä energian säästämiseen löytyy Motivan verkkosivuilta.

Lue lisää: Linnanmaan ja Kontinkankaan kampukset mukaan energiansäästökampanjaan

Viimeksi päivitetty: 18.10.2022