Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu ja Sweco tutkimus- ja koulutusyhteistyöhön

Oulun yliopisto, Oamk ja Sweco ovat solmineet kolmikantakumppanuussopimuksen, jonka puitteissa tiivistetään strategista yhteistyötä ja kumppanuutta erityisesti koulutuksen ja opiskelijayhteistyön saralla.
kolme ihmistä seisoo valkotaulun edessä

Yhteistyön erityisiä teemoja ovat tulevaisuuden osaajien ja osaamisen varmistaminen, korkeakoulujen työelämäyhteistyön parantaminen, osapuolten näkyvyyden lisääminen, koulutuksen työelämälähtöisuuden ja sisältöjen kehittäminen sekä opiskelijoiden työllistymisen parantaminen.

Yhteistyön pitkän tähtäimen tavoitteena on myös pitkäjänteinen strateginen tutkimus-, kehitys- ja innovaatioyhteistyö (TKI-yhteistyö).

Sweco on Tukholman pörssiin listattu, Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on noin 2 miljardia euroa. Yritys on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Sweco työllistää yli 18 000 asiantuntijaa kansainvälisesti, joista 3 000 työskentelee Suomessa. Yksi toimipisteistä sijaitsee Oulussa.

Onnistuneena esimerkkinä jo toteutuneesta yhteistyöstä on viime vuoden marraskuussa Oulun yliopistolla pidetty Sweco-päivä, joka keräsi paikalle yli 150 kiinnostunutta perusopiskelijaa ja tutkijaa. Tilaisuudessa oli yrityksen toimialojen mukaisia esittelyjä, opiskelijoiden toiveiden pohjalta pidettyjä luentoja sekä työpajatoimintaa.

”Sweco-päivä oli erittäin onnistunut. Pääsimme mielenkiintoisiin keskusteluihin opiskelijoiden ja opetushenkilöstön kanssa. Konkreettisesti tämä näkyi myös yhteydenottoina Swecolle tilaisuuden jälkeenkin ”, kertoo Sweco Rakennetekniikan yksikönpäällikkö Timo Kuoppala.

"Kumppanuussopimus tukee Oulun yliopiston opiskelijoiden opinnäytetyö-, harjoittelu- ja työllistymismahdollisuuksia sekä jatkuvaa oppimista osapuolten välillä. Niin ikään yhteistyö tutkimushankkeissa saa sopimuksen myötä laajempaa pohjaa", sanoo asiakkuuspäällikkö Anu Sirviö Oulun yliopistosta.

”Oulun ammattikorkeakoululla on keskeinen rooli osaavien insinöörien kouluttamisessa alueen yritysten tarpeisiin. Tekniikan koulutuksemme vetovoima on hyvä. Oamkin Linnanmaan kampuksen uudet oppimisympäristöt ja laboratoriot mahdollistavat käytännönläheistä oppimista. Teemme pitkäjänteistä ja tiivistä yhteistyötä Swecon kanssa”, kertoo yksikönjohtaja Ville Isoherranen tekniikan ja luonnonvara-alan yksiköstä, Oulun ammattikorkeakoulusta.

Yhteistyö jatkuu monin eri tavoin. Jatkossa Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta pääsevät tapaamaan Swecon asiantuntijoita kerran kuukaudessa. Seuraava tapahtuma on Linnanmaan kampuksella Tellus Innovation Areenalla 27.4.2022 klo 12.00-14.00. Toiminnan tarkoituksena on edistää jatkuvaa tiedonvaihtoa, yhteistyötä ja näkyvyyttä.

Viimeksi päivitetty: 22.4.2022