Oulun yliopisto SuomiAreenassa: keskusteluja ilmailun tulevaisuudesta ja mikroyritysten kasvusta

Oulun yliopisto on mukana isännöimässä kahta paneelikeskustelua Porissa 11.–15.7.2022 järjestettävässä yhteiskunnallisessa SuomiAreena-tapahtumassa. Viikon aikana nostetaan esiin rohkeita, yhteiskuntaa eteenpäin vieviä tekoja ja ratkaisuja.
Suomi Areena -tapahtuman yleisöä ja lavalla olevia esiintyjiä kuvattuna yleisön selän takaa.
SuomiAreena on täynnä erilaisia kohtaamisia ja näkemyksiä. Yleisöä seuraamassa keskustelua SuomiAreena-tapahtumassa vuonna 2021.

Tiistaina 12.7.2022 kello 13.00–13.45 kauppakeskus Puuvillan lavalla keskustellaan ilmailun tulevaisuudesta, kun VTT, Oulun yliopisto, Paikkatietokeskus, OAMK ja Xamk järjestävät paneelikeskustelun aiheella “Ilmailun muutos hyvässä nousukiidossa – Miten Suomi lentää tulevaisuudessa?”. Aihe on ajankohtainen, sillä uudet päästövaatimukset, pakotteet ja teknologiat haastavat ilmailualaa mukautumaan uusiin toimintaympäristöihin. Esimerkiksi droonien käyttö on yleistynyt monilla toimialoilla. Vihreämpiä ja älykkäämpiä teknologioita tarvitaan kipeästi, ja ratkaisu voi löytyä digitalisaatiosta, sähköistymisestä tai automaatiosta.

”Haluamme nostaa keskustelun avulla esiin erityisesti tulevaisuuden ilmailun tuomia mahdollisuuksia”, toteaa järjestelyistä vastaava erikoistutkija Hannu Karvonen VTT:stä.

Keskustelun juontaa Mervi Kallio, ja puhujina kuullaan Finnairin laivaston omaisuudenhallinnan johtajaa, Ann-Sofie Snårea, Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n asiakkuus- ja markkinointijohtajaa, Pasi Nikamaata, Redstone Aero Oy:n toimitusjohtajaa, Jouni Ehoa sekä Destian johtajaa, Jorma Mäntystä.

”Kevyen lentoliikenteen edut täytyy hyödyntää entistä paremmin tulevaisuudessa. Tervetuloa luomaan suuntaviivoja tulevaan”, toivottaa sulautettujen järjestelmien professori Juha Röning Oulun yliopistosta.

Torstaina 14.7.2022 kello 16.00–16.45 Porin kauppatorin MTV-lavalla keskustellaan mikroyrittäjyydestä teemalla “Mikroyritykset SuomiAreenassa: mikrot ovat makroa”. Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin isännöimässä keskustelussa ovat mukana enkelisijoittaja Ali Omar, Työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Jaana Lappi, Estonian Enterprisen entinen johtaja ja NewCon yritysneuvoja Valdar Liive, nuorena maalausyritys Sorcolorin perustanut Tuomas Soronen sekä Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja, professori Matti Muhos. Keskustelua luotsaa Ylen uutisankkuri ja tuottaja Petteri Löppönen.

Mikroyrittäjyyden teema on yhteiskunnallisesti tärkeä, sillä kaikista Suomen yrityksistä jopa 94 % on mikroyrityksiä. Suomalaisten mikroyritysten vienti ja kasvu ovat kuitenkin heikommalla tolalla kuin naapurimaissa, eikä yritystoiminnalle löydetä helposti jatkajaa. Keskustelussa pohditaan, mikä kannustaisi nuoria yrittäjyyteen ja kuinka voisimme tukea mikroyrittäjiä kansainvälistymisessä.

“Kestävyyden ja vastuullisuuden nostaminen kilpailueduksi on luontainen nykyisten tuotantotapojen haastaja. Isot toimijat ovat hyviä tekemään samaa tuotetta tai palvelua nopeammin, tehokkaammin ja halvemmalla. Uusi yritys ajattelee uusiksi ja tuo uusia tapoja toimia esimerkiksi vihreään siirtymään”, Oulun yliopiston Kerttu Saalastin Instituutin johtaja Muhos toteaa.

SuomiAreena 11.–15.7.2022 Porissa sekä suorana lähetyksenä MTV Katsomossa.

Voit seurata keskusteluja alla olevien linkkien kautta:
Mikroyritykset SuomiAreenassa: mikrot ovat makroa
Ilmailun muutos hyvässä nousukiidossa – Miten Suomi lentää tulevaisuudessa?

SuomiAreenan koko ohjelma

Kysy lisää:

SuomiAreena: Mikrot ovat makroa 14.7. klo 16.00-16.45
minna.kilpelainen@oulu.fi

Ilmailun muutos hyvässä nousukiidossa – Miten Suomi lentää tulevaisuudessa? 12.7. klo 13.00-13.45
hannu.karvonen@vtt.fi

Viimeksi päivitetty: 4.7.2022