Oulun yliopiston kunniatohtori, kollageeni- ja kantasolututkija Darwin Prockop on kuollut

Lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtorin arvon vuonna 1983 saanut professori Darwin Prockop on kuollut. Yhdysvaltalainen Prockop oli maailman johtavia kollageenitutkijoita, joka laajensi myöhemmin osaamistaan kantasolu- ja geeniterapiaan.

Prockop kuoli 22.1.2024 Philadelphiassa. Hän oli 94-vuotias. Prockop oli arvostettu opettaja, mentori ja yhteistyökumppani, joka koulutti useita suomalaisia tutkijoita.

Hän oli erityisen läheinen emeritus akatemiaprofessori Kari Kivirikon kanssa, jonka kanssa hän aloitti yhteistyön jo 60-luvun lopulla. Myös monet muut oululaiset tutkijat, mukaan lukien professori, tutkimusvararehtori Taina Pihlajaniemi sekä Oulun yliopiston alumnit, edesmennyt akateemikko ja professori Leena Palotie, professori Aarno Palotie, professori Leena Ala-Kokko ja professori Helena Kuivaniemi, ovat tehneet tutkimusvierailuja Prockopin laboratorioon.

Darwin Prockop sai lukuisia tunnustuksia ja palkintoja uransa aikana, muun muassa Suomen Akatemian ulkomaisen tieteen akateemikon arvonimen. Hän oli myös National Academy of Sciencesin ja National Academy of Medicinen jäsen sekä International Society for Cell and Gene Therapy -yhdistyksen ensimmäinen urapalkinnon saaja.

Darwin Prockop oli paitsi loistava tutkija, myös lämminhenkinen ja huumorintajuinen ihminen, joka piti yhteyttä moniin oululaisiin kollegoihinsa ja ystäviinsä. Häntä jäivät kaipaamaan hänen perheensä, ystävänsä ja laaja tutkijayhteisö ympäri maailmaa.

Kunniatohtorit kautta aikain

Viimeksi päivitetty: 5.2.2024