Oulun yliopistossa tehty tutkimus poiki painonhallinnan tukemiseen keskittyvän yrityksen – Mitä startup-yritys Onnikka Healthille kuuluu nyt?

Onnikka Health Oy on syksyllä 2023 kaksi vuotta täyttävä startup-yritys, joka tekee digitaalista elintapaohjaussovellusta Onnikkaa. Kyseistä sovellusta myydään painonhallinnan ja elintapaohjauksen tueksi terveydenhuoltoon, ja sitä kautta ylipainon kanssa kamppailevat potilaat saavat sen käyttöönsä.

Onnikka lähti alun perin liikkeelle Oulun yliopistossa tehdyn tutkimuksen pohjalta. Jo kymmenen vuotta sitten yliopistolla aloitettiin tutkimus liittyen painonhallintaan, ihmisten käyttäytymiseen, muutoshallintaan sekä suostuttelevaan ohjelmointimenetelmään. Menetelmää kehittivät Oulun yliopistolla professoreina työskentelevät Harri Oinas-Kukkonen ja Markku Savolainen. Pari vuotta sitten menetelmä kaupallistettiin, ja Onnikka Health -yritys syntyi.

Onnikka Healthin toimitusjohtaja Teppo Virkkulan mukaan yrityksellä menee tällä hetkellä mukavasti.

”Olemme päässeet hyvin eteenpäin suunnitelmiemme mukaisesti. Meillä on Suomessa pilotteja käynnissä (ks. esimerkiksi Sitran kanssa toteutettu yhteistyö), ja Onnikka on saanut jalansijaa osana normaalia hoitokäytäntöä. Toivoimme kyllä, että edistyisimme hieman nopeammin, mutta soteuudistus sotki ja hidasti meitä. Pää on kuitenkin saatu auki ja tunnettavuus on lähtenyt kasvamaan”, Virkkula kuvailee yrityksen tämänhetkistä tilannetta.

Onnikka on lähdössä valloittamaan myös ulkomaisia markkinoita, sillä Norjaan on juuri tehty ensimmäinen sopimus. Onnikasta on tehty norjankielinen versio, ja sen olisi tarkoitus lähteä maassa käyttöön loppuvuoden aikana.

”Pää on siis auki sielläkin. Se kuuluu meidän suunnitelmiimme, että lähdemme laajentumaan mahdollisimman nopeasti myös ulkomaille. Me haluamme auttaa koko maailmaa lihavuuskäyrän laskuun taittamisessa. Ympäri maailmaa lihavuuskäyrät nousevat koko ajan ylöspäin, ja Onnikan avulla ne voisivat kääntyä laskuun tai edes tasaantua.”

Onnikan kyydissä kohti parempia elintapoja

Samalla kun Onnikka laajenee uusiin maihin, pitää sovellustakin päivittää ja lokalisoida uusiin kulttuureihin sopivaksi. Pohja on kuitenkin kunnossa, sillä Virkkulan mukaan vuosien varrella tehdyt kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet, että Onnikan avulla paino putoaa.

”Esimerkiksi sovelluskaupoista löytyviin elintapaohjaussovelluksiin verrattuna Onnikka todella toimii. Se on helppo ja luotettava eikä rasita käyttäjää liikaa. Noin 70 prosenttia käyttäjistä käy läpi koko ohjelman, ja he tekevät Onnikkapysäkkien tehtävät vapaaehtoisesti. Tämä on vuoden mittainen ohjelma, joten tulos on huikea. Muiden sovellusten kohdalla käyttäjät jättävät ohjelmat kesken yleensä ensimmäisen kahden viikon aikana”, Virkkula kertoo.

Onnikka-nimi on matkametafora, eli sovellusta käytettäessä hypätään Onnikan eli oululaisittain linja-auton kyytiin ja lähdetään etenemään kohti parempia elintapoja. Matkan varrella tulee vastaan pysäkkejä, jotka saavat sovelluksen käyttäjän miettimään omaa käyttäytymistään, tunteitaan, asenteitaan ja tekemisiään.

”Sitä kautta ihmiset saavat hoksautuksia ja oivalluksia, jotka alkavat vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja ennen kaikkea tekoihinsa. Pieniä elintapamuutoksia alkaa tulla pikku hiljaa, ja ne juurtuvat arkeen. Sitä kautta tulevat paremmat elintavat ja samalla painonpudotus.”

Taustalla suostutteleva menetelmä

Kaikki sovelluksen tieto perustuu tutkimukseen ja on siksi luotettavaa. Pointtina ei ole tarjota reseptejä tai treeniohjelmia, vaan antaa avaimia esimerkiksi tunnesyömisen tai repsahduksien käsittelyyn.

”Käytössä on suostutteleva menetelmä, joka on Harrin (Oinas-Kukkosen) erikoisalaa.”

Suostuttelevaan menetelmään perustuvat ohjelmat on suunniteltu vahvistamaan, muuttamaan tai muokkaamaan asenteita ja käyttäytymistä niin, että se tapahtuu vapaaehtoisesti. Oulun yliopistolla tehdään edelleen tutkimusta menetelmään liittyen, ja Oinas-Kukkonen onkin saanut Suomen Akatemian rahoituksen PerFeat-tutkimushanketta varten.

” Yhtenä päädataseteistä, jota tässä hankkeessa analysoidaan, on juurikin Onnikkaa käsittelevä FeelGood-tutkimus. Eli kyllä tutkimusta Onnikkaan liittyen aktiivisesti edelleen tehdään ja luultavasti vielä pitkäänkin”, Oinas-Kukkonen kertoo.

Tällä hetkellä Onnikka Health Oy:ssa työskentelee kaksi henkilöä Virkkulan lisäksi. Lisäksi Oinas-Kukkonen ja Savolainen ovat edelleen yrityksessä taustatekijöinä. Tavoitteena on kuitenkin kasvattaa toimintaa, ja Virkkulan mukaan yritykseen on tarkoitus palkata lisää henkilökuntaa ensi kevään puolella.

”Meillä on liikevaihto tällä hetkellä voimakkaalla kasvu-uralla. Olemme tilanteeseen tyytyväisiä”, Virkkula summaa.

Onnikka Health
Onnikka Health – Laskemassa maailman lihavuuskäyrää pysäkki kerrallaan
Painonhallintasovellus pitää ylipainon kurissa – itsemittaaminen tehokasta
Onnikalla eurooppalaisiin hoitosuosituksiin