Palauta liikaa maksettu opintotuki huhtikuun aikana

Jos vuoden 2020 opintotukea haluaa palauttaa vapaaehtoisesti, se on maksettava huhtikuun 2021 loppuun mennessä. Jos liikaa maksettua opintotukea ei palauteta ajoissa, se peritään takaisin 7,5 %:lla korotettuna.

Jos opiskelijan tulot ylittivät vuositulorajan vuonna 2020, hän voi vapaaehtoisesti palauttaa liikaa maksetut opintorahat ja opintotuen asumislisät. Vuositulorajat ja tuen vapaaehtoinen palauttaminen eivät koske yleistä asumistukea. Opintotuki pitää maksaa takaisin viimeistään perjantaina 30.4.2021.

OmaKelasta (kela.fi/asiointi) opintotuen saaja voi tarkistaa ennakkotiedot opintotuessa huomioon otettavista vuosituloistaan. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vuositulot-kysely löytyy valitsemalla Omat etuudet > Opintotuki > Tukikuukaudet > Tulovalvonta > Vuositulot.

Opintotukea voi palauttaa verkossa. OmaKela ohjaa käyttäjää kertomalla, mitkä kuukaudet voi palauttaa ja miten palautus korottaisi vuositulorajaa. Palautuksen voi maksaa heti verkkopankissa. Vaihtoehtoisesti voi tulostaa maksamiseen tarvittavat tiedot ja maksaa palautuksen huhtikuun loppuun mennessä.

Tulorajan voi tarkistaa verkossa

Jos opiskelijalle on maksettu opintotukea 9 kuukaudelta, muiden tulojen vuosituloraja on 12 498 euroa. 10 opintotukikuukaudella vuosituloraja on 11 116 euroa. Opiskelija voi varmistaa oman tulorajansa OmaKelasta tai Kelan puhelinpalvelusta 020 692 209 ma–pe klo 9–16.

Tuloina huomioidaan opintorahaa lukuun ottamatta kaikki veronalaiset ansio- ja pääomatulot bruttomääräisinä ilman vähennyksiä. Lisäksi tuloina huomioidaan ulkomailta saadut tulot. Opiskelijan on itse laskettava, kuinka paljon hänellä on opintotukeen vaikuttavia muita tuloja. Vuositulojen määrää voi selvittää OmaKelasta, esitäytetystä veroilmoituksesta ja tulorekisteristä, www.tulorekisteri.fi.

Jos opiskelija on saanut joltakin kuukaudelta vähemmän opintotukea kuin muina kuukausina, hän voi valita palautettavaksi tällaisen kuukauden. Korkeakouluopiskelija saa palauttamansa tukikuukaudet uudelleen käyttöönsä.

Jos opiskelijan tulot ylittävät vuositulorajan eikä hän palauta tukiaan, Kela perii liikaa maksetun tuen takaisin. Tällaisessa tilanteessa takaisin maksettava määrä on 7,5 % suurempi kuin vapaaehtoisesti palautettaessa.

Opintotuen vapaaehtoisia palautuksia kertyi vuosi sitten 27 500 opiskelijalta yhteensä 19,7 milj. euroa. Valtaosa opiskelijoista palauttaa tuet verkossa.

Kela ilmoittaa opintotuen palautukset verottajalle

Verohallinto lähettää verovelvollisille esitäytetyn veroilmoituksen, jossa on huomioitu helmikuun loppuun mennessä palautetut opintorahat. Kela ilmoittaa maalis–huhtikuussa maksetut palautukset verottajalle automaattisesti. Opiskelijan ei siis tarvitse korjata veroilmoituksen tietoja. Verohallinto huomioi kaikki palautukset vahvistaessaan opiskelijan lopullisen verotuksen.

Lisätietoja asiakkaille

Tulojen vaikutus opintotukeen
Opintotuen palauttaminen
Kuinka paljon opiskelija saa tienata