Professori Kari Alenius: Venäjä tavoittelee koko maailman venäläistämistä

Historian professori Kari Aleniuksen mukaan venäläistä suurvaltamentaliteettia voi pitää rasistisena ideologiana, jonka mukaan venäläisyys on kaikilla mittareilla ylivertaista. Aleniuksen haastattelu on katsottavissa uudessa Uniikkia Oulusta -tiedevideossa.
Studio set-up with two persons, screens, lights and cameras.
Professori Kari Alenius Studio Lipastossa Juho Karjalaisen haastattelussa Uniikkia Oulusta -sarjassa.

Hyökkäämällä Ukrainaan helmikuussa 2022 Venäjä tavoitteli koko maan valloittamista, mutta sota ei ole sujunut Venäjän suunnitelmien mukaan. Niinpä minkä tahansa ukrainalaisalueen hallintaan saaminen tulkitaan Venäjällä voitoksi.

”Jos Venäjä voittaa sodan, se saa vahvistuksen, että aggressiivinen politiikka kannattaa, mikä rohkaisee sitä toimimaan jatkossakin samalla tavalla”, Alenius sanoo.

Kari Alenius pohtii Venäjää ja venäläistä suurvalta-ajattelua historiallisesta näkökulmasta Oulun yliopiston YouTube-kanavalla Uniikkia Oulusta -tiedesarjan jaksossa Miten Venäjästä tuli Venäjä?

Alenius tuntee Venäjän valtiollista kehitystä ja venäläistä suurvalta-ajattelua sekä propagandaa, mielipidevaikuttamista, kansoihin ja valtioihin liittyviä mielikuvia ja median roolia niiden välittäjänä.

Aleniuksen mukaan Venäjä havittelee kaikkien sille historiassa kuuluneiden alueiden palauttamista, myös Suomen, ja sen valtioideologian mukaan koko maailman pitäisi tulla venäläiseksi. Uusin ajatus Venäjän nationalistisissa piireissä on valloittaa takaisin Alaska, joka kuului Venäjälle 1700-luvun jälkipuoliskolta vuoteen 1867, jolloin se myi alueen Yhdysvalloille.

”Tätä pohditaan Venäjällä vakavasti. Siellä katsotaan, että sopimus (Alaskan myymisestä) on mitätön ja väärin laadittu”, Alenius toteaa. Kremlissä eletään irti todellisuudesta, hän painottaa.

Suomen jäsenyys puolustusliitto Natossa ei Aleniuksen mukaan ole uhka Venäjälle vaan siellä Natoa pidetään vain harmillisena esteenä Venäjän pyrkimyksille lännessä ja muualla maailmassa. ”Venäjä kyllä huomasi, miten Suomi hivuttautui Natoon `salarakkaaksi` vuosien saatossa, eikä Suomen liittyminen Natoon muuta Venäjän armeijan tavoitteita millään tavalla.”

Alenius johtaa nelivuotista hanketta Suomalaisen median välittämä kuva Venäjästä ja Ukrainasta vuosina 1991–2022.

Juttu Oulun yliopiston verkkosivuilla: Professori: Venäjän omakuva itseoikeutettuna imperiumina ei näytä muuttuvan

Uniikkia Oulusta -tiedesarjassa julkaistaan viisi jaksoa kerran viikossa kesäkuulle asti. Tulevia aiheita ovat muun muassa naisten terveys, eliölajien DNA-viivakooditunniste ja kyberturvallisuus. Jaksot ovat katsottavissa Oulun yliopiston YouTube-tilillä Sarjassa on julkaistu jo jakso Voiko oululainen ekobetoni pelastaa maailman?

Viimeksi päivitetty: 17.5.2023