Professori Seppo Vainio Kvantum-instituutin uudeksi tutkimusjohtajaksi

Oulun yliopiston Kvantum-instituutin uudeksi tutkimusjohtajaksi on nimitetty professori Seppo Vainio. Seppo aloittaa tehtävässään 1. kesäkuuta 2021 ja kausi kestää vuoteen 2025 asti. Roolissaan hän raportoi tutkimuksen vararehtori Taina Pihlajaniemelle.

Taina Pihlajaniemi toivottaa Sepon tervetulleeksi uuteen tehtävään: ”Seppo Vainio on kansainvälisesti arvostettu kehitysbiologi, ja hän on jo vuosia edistänyt voimakkaasti monitieteistä tutkimusta yhdistämällä biolääketieteen, tietotekniikan ja tekniikan aloja. Hän on Itä-Suomen yliopiston johtaman uuden GeneCellNano-lippulaivan varajohtaja. Lisäksi hän on kumppanina kahdessa erittäin kilpailukykyisessä FET Open (Future and Emerging Technologies) -hankkeessa (MindGAP ja Gladiator). Toivon, että Sepon poikkeukselliset valmiudet ylittää tieteenaloja sekä hänen laajat paikalliset, kansalliset ja kansainväliset verkostonsa ja hänen innokkaat näkemyksensä tärkeiden tutkimusaiheiden käsittelemisestä laajentavat Kvantum-instituutin merkittävyyttä Oulun yliopiston huippuosaamisen ja yhteistyön edistämisessä.”

”Haluan myös käyttää tilaisuutta hyväkseni ja kiittää professori Björn Klöveä aktiivisesta ja tuottavasta työstä Kvantum-instituutin ensimmäisenä johtajana”, Taina Pihlajaniemi lisää.

”Olen erittäin innostunut tästä uudesta mahdollisuudesta”, Seppo Vainio sanoo. ” Arvostan Kvantum-instituuttia ainutlaatuisena monitieteisenä ja ajan hermolla elävänä, maailmanlaajuisesti strategisesti tärkeänä tiedekeskuksena, jonka vastikään valittujen tutkimushankkeiden johtajilla on erinomainen mahdollisuus luoda korkeatasoista kansallista, eurooppalaista ja maailmanlaajuista painoarvoa. COVID-19 -pandemia on paljastanut meille dramaattisella tavalla, että ihmiskulttuuri ja luonto ovat dynaamisemmassa vuorovaikutuksessa kuin aiemmin on luultu, ja odotan innolla, että löydän tapoja jatkaa tutkimusta tässä eturintamassa.”

Kvantum-instituutti on yksi Oulun yliopiston neljästä fokusinstituutista. Kvantum tukee korkealaatuista tutkimusta ja koordinoi monitieteistä tutkimustoimintaa ja tohtorikoulutusta kahdella yliopiston strategisella fokusalueella, Kestävät materiaalit ja järjestelmät sekä Muuttuva ilmasto ja pohjoinen ympäristö. Instituutti edistää tutkimusryhmien poikkitieteellistä verkostoitumista ja niiden yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa (https://www.oulu.fi/kvantum).

Viimeksi päivitetty: 23.4.2021