Radiologian alan uraauurtavaa tutkimustyötä tekevä tekoälyosaaja sai merkittävän palkinnon

Oulun Duodecim-seura myönsi Nuoren tutkijan tunnustuspalkinnon Oulun yliopiston dosentille Mika Nevalaiselle. 4000 euron suuruinen palkinto jaettiin Pohjolan Lääkäripäivien avajaisissa tiistaina 20. helmikuuta.
Mika Nevalainen
Dosentti Mika Nevalainen, kuva Jussi Tuokkola.

Mika Nevalainen (s. 1986) valmistui lääketieteen lisensiaatiksi Oulun yliopistosta vuonna 2012 ja väitteli luurankolihassolujen toimintaan solutasolla vaikuttavista tekijöistä 2013. Hän on sekä kokeellisen radiologian että kliinisen radiologian dosentti Oulun yliopistosta. Lisäksi hän on toiminut tutkijana Yhdysvalloissa Thomas Jefferson Universityn tuki- ja liikuntaelinradiologian klinikassa. Nykyisin hän työskentelee yliopistotutkijana Oulun yliopistossa ja radiologian erikoislääkärinä Oulun yliopistollisessa sairaalassa.

Urallaan nopeasti edennyt Nevalainen kiittää tieteen pariin perehdyttämisestään ja innostamisestaan erityisesti professoreita Osmo Tervosta, Jaakko Niinimäkeä, Simo Saarakkalaa ja Miika Niemistä. Oman tutkijan uransa käänteentekeväksi kannustimeksi hän mainitsee post doc -vuoden Yhdysvalloissa yhdessä vaimonsa, naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin, dosentti Jaana Nevalaisen kanssa. Tähänastisesti merkittävimpänä saavutuksenaan tutkimuksen saralla Mika Nevalainen pitää Suomen Lääketieteen Säätiön ja Suomen Kulttuurirahaston myöntämiä huomattavia tutkimusapurahoja.

Mika Nevalaisen pääasiallisena tutkimusmielenkiinnon kohteena on tekoälyä hyödyntävä MRF-magneettikuvaustekniikka (Magnetic Resonance Fingerprinting), jonka odotetaan mullistavan lääketieteellisen kuvantamisen. Nevalainen kertoo, että oululaisten tutkijoiden tavoitteena on saada uusi lupaava MRF-tekniikka ja synteettinen magneettikuvaus rutiinikäyttöön polven, lonkan ja olkapään vaivoista kärsivien henkilöiden lääketieteellisessä kuvantamisessa jo lähitulevaisuudessa. Muita Nevalaisen tutkimuslinjoja ovat nivelrikon kuvantaminen, 3D-magneettikuvaustekniikat sekä lääketieteellisen kuvantamisen tekoälysovellukset.

Mika Nevalainen on ansioitunut ja monin tavoin aktiivinen tutkija.

Mikä sinua motivoi pitkäjänteiseen tutkimustyöhön jo opiskeluaikana sekä jatkamaan sitä edelleen?

- Alkuvaiheessa tutkimustyössä kiehtoi uuden tiedon löytäminen ja oman tietämyksen rajallisuuden ymmärtäminen. Nykyisin tutkimus tuo mukavaa vaihtelua potilastyöhön ja syventää omaa osaamista.

Olet ollut vuoden vierailevana post doc -tutkijana maineikkaassa yliopistollisessa sairaalassa Yhdysvalloissa. Mitä tämä ajanjakso antoi sinulle uusien ystävyyssuhteiden ja laajan kansainvälisen kontaktiverkoston lisäksi?

- Näin jälkikäteen muisteltuna Yhdysvalloissa vietetty vuosi on ollut ehdottomasti tutkijanurani parhaimpia aikoja. Uuteen ympäristöön ja ajatusmaailmaan tutustuminen sekä omien näkökulmien laajentuminen olivat tärkeimmät kotiin tuomiset tältä reissulta.

Teet uraauurtavaa tutkimusta Suomessa vain Oulun yliopistollisessa sairaalassa saatavilla olevalla synteettisellä magneettikuvausmenetelmällä. Miksi Oulun yliopistossa panostetaan vahvasti tähän MRF-tekniikkaa koskevaan tutkimukseen?

- Tämä pohjautuu professorien Miika Niemisen ja Simo Saarakkalan osaamiseen ja heidän vuosikausien ajan tekemään tutkimustyöhön. Se mahdollisti myös oman tutkimukseni ja synteettisen magneettikuvantamisen tuomisen potilaiden hoitoon.

Mikä on ollut urasi tähtihetki?

- Niitä on ollut useita kuten post doc -vuosi, dosentuurin saaminen, ensimmäinen suuri projektiapuraha – vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen.

Mitä ominaisuuksia hyvältä tutkijalta vaaditaan?

- Pitkäjänteisyyttä, ahkeruutta ja rohkeutta.

Mikä on tärkein viestisi uraansa aloitteleville tutkijoille?

- Tutkimustyötä kannattaa kokeilla. Se voi luoda mielenkiintoisia uravaihtoehtoja.

Mitä harrastat ja miten ”lataat akkujasi”?

- Kuntosalia ja omien autojen pesua & kiillotusta.

Mitä ajatuksia Nuoren tutkijan tunnustuspalkinnon saaminen sinussa herätti?

- Suurta iloa ja nöyryyttä. On mahtavaa saada tunnusta omasta kovasta työstä.

Lähde: Pohjolan Lääkäripäivien tiedote (2024)

Viimeksi päivitetty: 21.2.2024