RefWorks-viitteidenhallintaohjelman sopimus päättyy 31.12.2021

Oulun yliopistolla ja Oamkissa pitkään käytössä olleen RefWorks-viitteidenhallintaohjelman sopimus päättyy vuoden 2021 lopussa. Jokaisen RefWorks-käyttäjän on siirrettävä viitteensä johonkin toiseen ohjelmaan ennen vuodenvaihdetta, mikäli haluaa säilyttää ne myöhempää käyttöä varten.

Oulun yliopiston kirjaston ja Oamkin RefWorks-tilaukset ovat voimassa 31.12.2021 saakka, jonka jälkeen RefWorks ei ole enää Oulun yliopiston ja Oamkin käytössä. RefWorks-sopimusta ei enää uusita, koska sopimuksen ehdot ovat ristiriidassa EU:n tietosuojalainsäädännön kanssa.

RefWorks ei myy yksittäisiä, henkilökohtaisia lisenssejä, joten kunkin käyttäjän kannattaa tallentaa viitteensä joko toiseen viitteidenhallintaohjelmaan tai tallentaa viitteensä muulla tavoin hyvissä ajoin ennen vuotta 2022.

Miten saan RefWorks-ohjelmassa olevat viitteeni talteen?

RefWorks-ohjelman viitteet saat talteen esimerkiksi siirtämällä ne toiseen viitteidenhallintaohjelmaan, kuten Mendeley tai Zotero. Sekä Mendeleystä että Zoterosta on tarjolla maksuttomat versiot. Kirjastosta on mahdollista saada opastusta Mendeleyn käyttöön.

Kirjaston RefWorks-oppaasta löydät ohjeet viitteiden siirtoon RefWorksista Mendeleyhin. Mendeleyn käyttöönotossa auttaa myös kirjaston Mendeley-opas.

Huom! Jos olet käyttänyt RefWorksia Wordin tai Google Docsin kanssa, et voi muokata tekemiäsi tekstiviittauksia tai lähdeluetteloa toisella viitteidenhallintaohjelmalla. Myös RefWorks Citation Manager- ja Write-n-Cite-lisäosat lakkaavat toimimasta 1.1.2022.

Neuvoa ja opastusta kirjastosta

Viitteidenhallintaan liittyvissä pulmatilanteissa saat opastusta kirjaston tietopalvelusta. Kirjasto järjestää myös tietoiskuja, joissa neuvomme Mendeleyn käyttöä.

Lukukauden ensimmäinen Mendeley-tietoisku Oulun yliopiston sekä Oamkin opiskelijoille ja henkilökunnalle järjestetään keskiviikkona 8.9. klo 14.00-15.00 Zoomissa. Lisää tietoiskuja on tulossa pitkin syksyä, seuraa uutistiedotteita kirjaston verkkosivuilla.

Kysymyksiä? Ota yhteyttä: informationservice@oulu.fi

RefWorks-opas>>