Rehtorin katsauksessa kuultiin koulutuksen, tutkimuksen ja yhteistyösuhteiden vararehtoreita

Koulutusvararehtori Mirja Illikainen kertoi, että koulutuksen asioissa on paljon meneillään, mutta hän halusi nostaa esiin erityisesti kaksi asiaa: geneeristen taitojen integroinnin opetussuunnitelmiin ja tutkinto-ohjelmaportfoliotyön.
Illikainen muistutti, että Oulun yliopistossa tavoitteena on, että kaikki yliopistossa opiskelevat omaksuvat opintojensa aikana alakohtaisen osaamisen lisäksi yliopistossa yhteisesti valitut geneeriset taidot. Koulutusvararehtori näkee geneeristen taitojen integroinnin opetussuunnitelmiin ja opintoihin varmistavan sen, että yliopistosta valmistuu kokonaisvaltaisesti osaavia ja ajattelevia ihmisiä työelämän tarpeisiin.
Tutkinto-ohjelmaportfoliotyön Illikainen näkee merkityksellisenä erityisesti ennakoitaessa ja varauduttaessa erilaisten yhteiskunnallisten muutosten, esim. demografisten muutosten, vaikutuksiin yliopistossa.
”Tulevan syksyn aikana tutkinto-ohjelmaportfoliotyötä tehdään kandidaatti- ja maisteriohjelmien osalta, työ aloitetaan tietoon pohjautuvalla analyysillä”, Illikainen kertoi.
Opetuksen laatu ja hyvä opiskelukokemus keskeisiä koulutuksessa
Koulutuksen vetovoiman parantamiseksi tehtävistä toimista koulutusvararehtori nosti esiin myös uusissa OPE- (Opetuksen tuen ja kehittämisen keskus) ja OPPI (Oppimisen tuen ja hyvinvoinnin keskus) -keskuksissa tehtävän työn.
”Kiinnostavan koulutuksen lisäksi opetuksen laatu ja opiskelukokemus ovat tärkeitä vetovoimatekijöitä, ja näihin voimme myös yhdessä vaikuttaa”, koulutusvararehtori huomautti.
”On tärkeää, että suhtaudumme opetuksen laatuun ja opiskelukokemukseen kunnianhimoisesti.”
Opiskelukokemukseen vaikuttamisesta Illikainen nosti esiin parhaillaan käynnissä olevan Ask me -kampanjan, jonka tavoitteena on tukea uusia opiskelijoita heidän ensimmäisten viikkojensa aikana. Illikainen rohkaisi yliopistolaisia osallistumaan kampanjaan:
”Riittää että on valmis pysähtymään, kohtaamaan opiskelijan ja etsimään yhdessä neuvoa.”

Tutkimusvararehtori ja yhteistyösuhteiden vararehtori uuden edessä
Sekä tutkimusvararehtori Matti Latva-aho että yhteistyösuhteiden vararehtori Petteri Alahuhta ovat aloittaneet työt uudessa tehtävässään kesän aikana ja ovat siten molemmat uudessa roolissa.
”Petterin kanssa kierrämme parhaillaan tiedekuntia”, Matti Latva-aho kertoi. Vararehtorit kertoivat pitävänsä tärkeänä tutustumista toimintaan ja ihmisiin.
Matti Latva-aho näkee hyvän tutkimuksen edellytykset seuraavasti:
”Hyvä tutkimus tarvitsee äärimmäisen hyviä tutkijoita, jonkin verran tutkimusrahoitusta sekä tutkimuksen mahdollistavia tutkimuslaitteistoja.”
Tutkimusvararehtorin roolissa Latva-aho on mukana varmistamassa etenkin kahta viimeksi mainittua.
Yleisökysymykseen siitä, kuinka yliopistossa voidaan edistää monitieteisyyttä, Latva-aho vastasi omien sanojensa mukaan insinöörin pragmaattisuudella:
”Voimme selvittää onko meillä selkeitä teemoja, jotka nousevat esiin monitieteisyyden keskittyminä. Voimme seurata mihin suuntaan EU-tasolla ollaan rahoitusta kanavoimassa. Ja voimme määritellä mitä ovat ne suuret teemat, joita yhteisesti lähdetään ratkomaan.”
Yhteistyösuhteiden vararehtori Petteri Alahuhta kertoi, että häntä kiinnostaa tutkimuksen kaupallistaminen ja innovaatioiden kasvu yrityksiksi. Opittavia taitoja hän näkee mm. keksinnöllistämisessä ja lisensoitavissa teknologioissa.
”Vaikuttavuus edellyttää tutkimuksen tuotteistamista ja laajempaa käyttöönottoa.”
Rehtorin katsauksissa rehtoraatti avaa henkilöstölle ja opiskelijoille yliopiston ajankohtaisia kuulumisia. Tilaisuuksia järjestetään 2–4 kertaa vuodessa.