Sigrid Juséliuksen Säätiöltä merkittävä tuki lääketieteen tutkimukselle – Oulun yliopistolle 300 000 euron lahjoitus

Sigrid Juséliuksen Säätiö jakaa tänä vuonna apurahoina ja lahjoituksina ennätykselliset 32,2 miljoonaa euroa lääketieteen tukemiseen. Suurin osa summasta ohjautuu apurahoina tutkimukseen. Säätiö julkisti lisäksi merkittävän yhteensä 2,2 miljoonan euron lisärahoituksen, joka jaetaan lahjoituksina kuuden lääketieteellistä tutkimusta harjoittavan yliopiston kesken. Oulun yliopiston lääketieteen alalle annettu lahjoitussumma on 300 000 euroa. Tutkimusapurahojen kokonaissumma oli 1,3 miljoonaa euroa.

”Oulun yliopisto haluaa esittää suuret kiitokset Sigrid Juséliuksen Säätiön huomattavan lahjoituksen johdosta. Säätiöllä on erittäin merkittävä rooli lääketieteellisen tutkimuksen tukemisessa yliopistossamme. Arvostamme suuresti säätiön pitkäjänteistä toimintaa tutkimuksen rahoittajana ja lahjoittajana”, tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemi kiittää.

Sigrid Juséliuksen Säätiön tekemä lahjoitus on oikeutettu valtion vastinrahoitukseen, joka kasvattaa lahjoituksen vaikuttavuutta huomattavasti. Sitra pääomittaa yliopistoja yhteensä 67 miljoonalla eurolla niiden 30.6.2022 mennessä keräämän yksityisen pääoman perusteella. Oulun yliopistolla on meneillään varainhankintakampanja yksityisen pääoman keräämiseksi ja vastinrahan maksimoimiseksi.

Sigrid Juséliuksen Säätiö on Suomen suurin yksityinen lääketieteellisen tutkimuksen tukija. Oulun yliopiston lisäksi lahjoituksen saivat Helsingin, Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistot sekä Åbo Akademi.

"Vahva taloustilanteemme ja toisaalta kotimaisen lääketieteen heikentynyt julkinen rahoitus haastavat meitä tekemään enemmän huippututkijoiden työn tukemiseksi. Olen iloinen, että voimme tänä vuonna antaa merkittävän ylimääräisen tukisumman tutkimukselle,” sanoo Sigrid Juséliuksen Säätiön toimitusjohtaja Jussi Laitinen.

Lue lisää säätiön tiedotteesta.

Viimeksi päivitetty: 24.3.2022