Suursatsaus koulutuksen laatuun ja tutkimukseen Teknologiateollisuus ry:ltä

Teknologiateollisuus ry lahjoittaa yhteensä neljä miljoonaa euroa yliopistoille, joilla on tekniikan alan koulutusvastuu.

Lahjoituksellaan se osallistuu yliopistojen varainhankintakampanjaan, jonka perusteella valtio pääomittaa yliopistoja 67 miljoonalla eurolla.

”Nyt jos koskaan on koulutuksen laatuun ja tutkimukseen investoimisen aika. Osaajapula on haitannut jo pitkään yritysten kestävää kasvua, ja maailmanpolitiikan muuttuneen tilanteen vuoksi vihreän siirtymän sekä siihen liittyvän uuden osaamisen tarve on aiempaakin kriittisempää. Meidän on koko kansakuntana vahvistettava omia kyvyykkyyksiämme, ja teknologinen osaaminen ja edelläkävijyys on Suomi-talon peruskivi”, sanoo Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle.

Oulun yliopiston osuus tehdystä lahjoituspäätöksestä on 500 000 euroa. Lahjoituksen kriteereissä on hyödynnetty dataa sekä useita eri indikaattoreita yliopistojen tutkimukseen, koulutukseen ja niiden vaikuttavuuteen liittyen.

Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki arvostaa Teknologiateollisuuden panostusta: ”Jaamme yhteiset tavoitteet. Tekniikan alan osaajatarve näkyy voimakkaasti Oulun seudulla. Meidän on tunnistettava kriittiset osaamisalueet ja vastattava tarpeeseen tiiviillä kansallisella yhteistyöllä ja hyödyntämällä yliopistomme monitieteisyyden mahdollisuudet.”

Valtio tukee vastinrahoituksella säätiöiden, yritysten ja yksityishenkilöiden yliopistoille tekemiä lahjoituksia. Lahjoittaja voi ohjata vähintään 10 000 euron lahjoituksen haluamansa koulutusalan kehittämiseen. Valtion vastinrahoituskausi jatkuu tämän vuoden kesäkuun loppuun asti.

Teknologiateollisuuden ry:n lahjoituksen saavat Aalto-yliopisto, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT, Oulun, Turun, Tampereen, Vaasan ja Jyväskylän yliopistot, Åbo Akademi sekä Itä-Suomen yliopisto. Aalto-yliopisto saa lahjoituksena 1,2 miljoonaa euroa, LUT-yliopisto 900 000 euroa, Tampere 800 000, Oulu 500 000, Turku 200 000, ja Åbo Akademi sekä Vaasan, Jyväskylän ja Itä-Suomen yliopistot saavat kukin 100 000 euroa.

Teknologiateollisuus ry osallistui varainhankintaan jo vuoden 2021 alussa miljoonan euron lahjoituksella, joka jaettiin tasan kaikkien tekniikan ja ICT:n kouluttajien kesken.

Viimeksi päivitetty: 11.4.2022