Sydäntutkimussäätiön Nuoren tutkijan palkinto sydänperäisen äkkikuoleman tutkijalle Lauri Holmströmille

Sydäntutkimussäätiö myöntää professori Pauli Soisalon muistorahaston 12 000 euron tunnustuspalkinnon lupaavalle nuorelle, alle 40-vuotiaalle sydän- ja verisuonisairauksien tutkijalle. Joka toinen vuosi jaettavan Soisalo-tunnustuspalkinnon sai tänä vuonna LT Lauri Holmström Oulun yliopistosta. Soisalo-palkinto jaettiin nyt yhdeksännen kerran.

Lauri Holmström on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi ja väitellyt tohtoriksi vuonna 2020 Oulun yliopistosta. Hänen väitöskirjansa käsitteli äkkikuoleman erityispiirteitä sydänperäisesti äkkikuolleilla, joilla taustalla ei ole todettu sepelvaltimotautia. Erityisenä mielenkiinnon kohteena Holmströmin väitöskirjatyössä oli sidekudoksen eli fibroosin kertyminen näissä sairauksissa, mistä on hyvin vähän aiempaa tietoa kansainvälisesti.

Tällä hetkellä Holmström suorittaa erikoislääkärin tutkintoa Oulun yliopistossa ja toimii postdoc-tutkijana kliinisen kardiologian tutkimusryhmässä.

Palkinnon valintalautakunta arvioi Holmströmin julkaisutoiminnan laajaksi. Holmströmillä on 38 julkaisua ja tutkimushankkeiden tuloksia on julkaistu korkeatasoisissa kardiologian tiedelehdissä. Holmströmille on myös muodostunut selkeä oma tutkimuksellinen teema, sydänpysähdyksen vaaratekijät, ja hän on saanut post-doctoral koulutusta Yhdysvalloissa Cedars Sinai Medical Centerissä.

Sydäntutkimussäätiön valintalautakunnan mukaan Holmström on ehtinyt osoittautumaan varsin lyhyen tutkijauransa aikana jo erittäin aktiiviseksi, ansioituneeksi ja kansainvälisesti verkostoituneeksi sydäntutkijaksi.

LT Lauri Holmström
LT Lauri Holmström sai Sydäntutkimussäätiön nuoren tutkijan Soisalo-palkinnon 2024.

Viimeksi päivitetty: 27.5.2024