Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto 2023 yliopistonlehtori Aira Huttuselle

Oulun yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunta on myöntänyt vuoden 2023 tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinnon yliopistonlehtori Aira Huttuselle tutkimuksesta, joka on nostanut sukupuolivähemmistön ääntä kuuluviin.
Aira Huttunen

Huttunen väitteli marraskuussa 2022 informaatiotutkimuksen alan väitöskirjallaan, joka tarkasteli transsukupuolisten ihmisten kokemuksia kehollisesta tiedosta ja tietokäytännöistä. Tutkimukseen osallistui 37 eri-ikäistä suomalaista transihmistä. Tutkimuksen tulokset alleviivaavat transihmisten syrjinnän kokemuksia ja sitä, etteivät koulu, terveydenhuolto tai media tarjoa riittävän monipuolisesti tietoa transsukupuolisuudesta. Tutkimus tarjoaa siten tärkeää tietoa esimerkiksi opettajille ja terveydenhuollon alan ammattilaisille, jotka voivat tarttua epäkohtiin ja edistää transihmisten asemaa työssään.

Informaatiotutkimuksen johtava järjestö The Association for Information Science and Technology arvioi Huttusen tutkimuksen uraauurtavaksi ja palkitsi väitöskirjan aiemmin tänä vuonna. Palkitsemisperusteissa kerrotaan, että Huttusen väitöskirja on ensimmäinen laaja tutkimus suomalaisten transsukupuolisten informaatiokäytännöistä ja myös ensimmäisiä aiheen kansainvälisiä tutkimuksia.

Kunniamaininta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisestä Mirka Rauniomaalle

Mirka Rauniomaa

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunta myönsi kunniamaininnan yliopistonlehtori Mirka Rauniomaalle, joka on aktiivisesti vienyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimia käytäntöön tiedekunnassaan. Rauniomaa on muun muassa edistänyt keskustelun kautta sukupuolineutraalien vessojen käyttöönottoa, ja hän edustaa humanistista tiedekuntaa Code of Conduct -työssä.

Palkinnon ja kunniamaininnan saajat valittiin yliopistoyhteisön jäsenten nimeämien ehdokkaiden joukosta. Palkinnot jaettiin Lapset mukaan töihin -tapahtumassa 24.11.2023.

Oulun yliopisto on jakanut tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinnon vuodesta 2009 lähtien. Tavoitteena on korostaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön saavutuksia ja lisätä tietoa työn merkityksestä.

Viimeksi päivitetty: 24.11.2023