Tervetuloa uuteen lukuvuoteen ja yliopiston avajaisiin

Oulun yliopiston ennätyssuuri aloittavien opiskelijoiden joukko aloittaa opintonsa etäopetustunnelmissa. Kaikille avoimet yliopiston avajaiset järjestetään maanantaina 7.9. kello 15.15 alkaen verkkolähetyksenä.

Oulun yliopistossa aloittaa opintonsa ennätykselliset lähes 2700 uutta opiskelijaa. Aloituspaikkoja lisättiin kesällä, ja taustalla olivat koronakriisin yhteys nuorisotyöttömyyden kasvuun sekä valtakunnallisen aloituspaikkalisäysten ennakointi tulevaisuuden työvoimatarpeisiin nähden.

Uudet opiskelijat aloittavat opintonsa orientaatioviikolla 31.8.– 4.9.2020 ja lääketieteelliset alat aloittivat jo 10.8. Silti kampuksilta puuttuu ajankohtaan kuuluva opiskelijahulina, sillä syksyn opetus ensimmäisellä opetusperiodilla, eli aikavälillä 1.8.–25.10.2020, järjestetään koronavirustilanteen vuoksi pääasiallisesti etänä. Jotta uudet tulokkaat voisivat tutustua toisiinsa, opintoihin ja yliopistoon, uusien opiskelijoiden orientaatio järjestetään pienryhmissä kampuksella turvavälit ja hygienia-asiat huomioiden.

Etätyösuositus koskee yliopiston henkilökuntaa ja tavoitteena on ollut palata ensimmäisen etäopetusperiodin jälkeen normaaliin toimintaan, mutta koronatilanne vaihtelee jatkuvasti. Sitä seurataan tiiviisti, ja yliopiston koronavalmiusryhmän päätöksenteon pohjana ovat kansalliset linjaukset. Uusia järjestelyjä ja ohjeistuksia yliopistoyhteisölle tehdään tilanteen ja tarpeen mukaan nopeasti.

”Koronapandemia on luonut meille uuden normaalin, jossa joudumme elämään toistaiseksi. Lukuvuoden avajaisemme järjestetään pandemian takia etälähetyksenä, mutta toisaalta se on mahdollisuus tavoittaa hyvin laaja yleisö”, sanoo Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki. Virtuaaliavajaisissa ma 7.9. klo 15.15 kuullaan muun muassa valtiovallan tervehdys tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikolta ja nähdään videokurkistuksia Oulun yliopiston tutkijoiden työhön.

Opintojen aloitus interkulttuurisessa opettajankoulutuksessa on ensimmäisen vuoden opiskelija Otso Clarotille jännittävää. ”Odotan innolla opiskelijaelämän alkamista. Olemme tavanneet pienemmissä ryhmissä muiden fuksien ja opeopiskelijoiden kanssa, ja siinä porukassa kyllä viihtyy seuraavat vuodet. Olen saanut kaiken opiskeluun liittyvän infon, ja aloitusvaihe vaikuttaa selkeältä koronatilanteesta huolimatta. Avaan vain tietokoneen ja menen opiskelemaan.”

Oulun yliopiston Linnanmaan kampus on saanut uusia seinänaapureita, kun myös Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) noin 1500 opiskelijaa aloittaa opintonsa. Kampukselle on remontoitu Oamkille uudet tilat, jonne on muuttanut kaikki muut paitsi sosiaali- ja terveysalan koulutus. ”Lukuvuoden alku on aina juhlan paikka, vaikka syksy on nyt erityinen: koronan vuoksi olemme siirtyneet pääosin etäpetukseen ja etätyöhön, ja Linnanmaalla odottavat uudet, remontoidut tilat”, kertoo Oulun ammattikorkeakoulun viestintäjohtaja Anne-Maria Haapala.

Opintojen aloittaminen Oulun yliopistossa >

Viimeksi päivitetty: 26.3.2021