Tiedejohtamisen koulutusohjelma tarjoaa vankkaa tukea laajempiin vastuisiin

Akateemisessa maailmassa johtamisen opettelu tapahtuu usein tutkimustyön rinnalla. Syvällinen ja monitieteinen koulutusohjelma tarjoaa tukea johtajaksi kasvamiseen.
Joukko tutkijoita tekee yhdessä ryhmätyötä pöydän ääressä.
Priyadharshini Perumal (kuvassa keskellä) osallistuu parhaillaan Science Leadership -ohjelmaan, jossa opitaan tiedemaailmassa tarvittavia johtamistaitoja.

”Ohjelma on ollut erittäin osuva ja oikea-aikainen”, sanoo Priyadharshini Perumal, kuitu- ja partikkelitekniikan tutkimusyksikön yliopistotutkija.

Perumal viittaa parhaillaan käymäänsä tiedejohtamisen Science Leadership -koulutusohjelmaan. Hän aloitti hiljattain esihenkilöroolissa, joka hänen mukaansa voi joskus tuntua hankalalta.

”Kun on ajateltava muitakin kuin vain itseään, pitää löytää uudenlainen tasapaino ja kyetä luopumaan jostakin.”

Tiedejohtamisen koulutusohjelman neljäs kierros on tarjonnut intensiivisiä oppitunteja ja vertaistukea akateemisen elämän eri osa-alueilla ja kolmella oppimispolulla, jotka ovat tiedejohtaminen, monitieteinen yhteistyö ja vaikuttava tutkimusviestintä.

Perumal on nauttinut erityisesti pitchauksen harjoittelusta ammattilaisen opastuksella. Hän sanoo myös oppineensa paljon yliopistosta kokonaisuutena.

”Olemme oppineet syvällisemmin yliopiston fokusalueista ja profiloitumisteemoista. Ohjelma on opettanut minulle paljon yliopiston toiminnasta. Olemme tavanneet esimerkiksi eri rahoitushauista vastaavia ihmisiä.”

Monitieteisyyttä ja tukimahdollisuuksia

Yliopistonlehtori Heidi Enwald osallistui Science Leadership -ohjelmaan vuoden 2021 ajan. Hän työskentelee informaatiotutkimuksen oppiaineessa historia-, kulttuuri- ja viestintätieteiden tutkimusyksikössä. Tämä rooli on tuonut mukanaan esihenkilötehtäviä.

”Ohjelma oli positiivinen kokemus, vaikka tokihan sille joutuu pyhittämään aikaa”, Enwald sanoo.

Koulutusohjelma rytmittyy noin seitsemään yhden-kahden päivän jaksoon. Noina päivinä keskitytään kokonaan koulutusohjelman sisältöön. Enwaldin ja Perumalin mukaan ohjelman vaatima työmäärä tapaamisten välillä on hyvin kohtuullinen.

”Olin vuoden -21 ohjelmassa ainoa humanistisen tiedekunnan osallistuja, joten yliopiston monitieteisyys ja -alaisuus avautui uudella lailla. Tutustuin esimerkiksi moniin uusiin lääketieteen ja tekniikan tutkijoihin”, Enwald toteaa.

Ohjelma tarjoaa siihen osallistuville myös oheismahdollisuuksia, kuten henkilökohtaista valmennusta.

”On hyvä, että pystyy keskustelemaan jonkun kanssa omasta työroolista ja pohtimaan esimerkiksi kuormitusta työpsykologin kanssa.”

Enwald suosittelisi ohjelmaa esimerkiksi tutkijalle, joka on suunnilleen dosentuurin hakuvaiheessa tai on esimerkiksi hiljattain saanut hankkeen tai toimii isossa konsortiossa. Ohjelman kuvauksen mukaan se onkin tarkoitettu tutkijoille, jotka ovat siirtymässä yksittäisen tutkijan työstä johtamisrooliin.

Haku seuraavaan ohjelmaan käynnissä nyt

Haku viidennelle Science Leadership -kierrokselle Class of -23 on juuri avautunut. Ohjelma alkaa huhtikuussa 2023 ja kestää noin vuoden. Siihen valitaan mukaan hakemusten perusteella 20–24 edistyneen tason post doc -tutkijaa.

Tähän mennessä ohjelman neljälle kierrokselle on osallistunut kaikkiaan 72 tutkijaa. Science Leadership -ohjelma on Oulun yliopiston alkuperäisidea. Ajatuksen tiedejohtamisen ohjelmasta keksi yliopiston tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemi, joka on myös aktiivisesti vieraillut ohjelmassa.

Hae ohjelmaan 14.1.2023 mennessä

Viimeksi päivitetty: 23.11.2022