Tulevaisuuden terästutkimus ja -osaaminen lujittuvat SSAB:n lahjoituksella

SSAB korostaa yliopistoyhteistyön tärkeyttä - 100 000 euron lahjoitus Oulun yliopistolle.
FoundryMoltenMetalPoured

SSAB Europe osallistuu Oulun yliopiston meneillään olevaan varainhankintakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella yliopiston tekniikan alan tutkimukseen. SSAB ja Oulun yliopisto ovat tehneet tiivistä yhteistyötä 1980-luvulta saakka, ja SSAB on tällä hetkellä yksi yliopiston keskeisimpiä yhteistyökumppaneita. Tämän päivän yhteistyö liittyy erityisesti terästutkimukseen sekä uusien vaativien teräslaatujen kehitykseen sekä fossiilivapaaseen teräksenvalmistukseen.

SSAB arvostaa pitkään jatkunutta tutkimusyhteistyötä, mutta korostaa lisäksi Oulun yliopiston roolia kouluttajana. ”Oulun yliopiston kanssa luomamme yhteistyömalli on toimiva ja on herättänyt laajemmaltikin kiinnostusta. Meille luonnollisesti keskeistä on erityisesti terästutkimus ja tätä tukeva koulutus”, toteaa SSAB Europen CTO johtaja Sakari Kallo.

Yhteistyöllä tähdätään suomalaisen metalliteollisuuden strategisen osaamisen kehittämiseen. ”Oulussa on monialaista osaamista, jota toimialamme pystyy hyödyntämään. Fossiilivapaa teräs on SSAB:n kehityskohde numero yksi. Digitalisaatio, prosessimetallurgia ja terästen muokkaustekniikka sekä myös kunnossapito ja muu liiketoimintaosaaminen ovat teräksenvalmistuksen ja tuotantoteknologian ohella meille tärkeitä osaamisalueita”, Kallo jatkaa.

”On hienoa, että SSAB on mukana yliopistolle lahjoittaneiden yhtiöiden joukossa. Yhteistyömme kautta olemme pystyneet luomaan kansainvälisesti korkeatasoisen terästutkimuskeskuksen. Tutkimukselle ja koulutukselle on nyt erityinen tarve, kun teräksen tuotanto on suurten muutosten edessä. Haluamme olla strategiamme mukaisesti tukemassa hiilivapaata tulevaisuutta”, Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki sanoo.

Nyt tehty lahjoitus kohdentuu tekniikan alalle. Valtio tukee vastinrahoituksella yksityisten säätiöiden, yritysten ja henkilöiden yliopistoille tekemiä lahjoituksia. Lahjoittaja voi ohjata vähintään 10 000 euron lahjoituksen haluamansa koulutusalan kehittämiseen. Valtion vastinrahoituskausi jatkuu kesäkuun loppuun asti 2022.

Viimeksi päivitetty: 13.5.2022