Tuore tutkimus: Potilastietojärjestelmien käytettävyydessä yhä kehitettävää

Viidettä kertaa toteutetun Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä -tutkimuksen mukaan järjestelmät eivät edelleenkään tue riittävästi lääkärin työtä tai potilasturvallisuutta. Parhaan arvosanan sai Pohjois-Pohjanmaalla kehitetty potilastietojärjestelmä ESKO (7,8) ja heikoimman Apotti (5,5). Kaikkien järjestelmien keskiarvo oli 6,7 eli tyydyttävä.

Lääkäreille suunnatun kyselyn mukaan järjestelmien tekninen vakaus ei ole parantunut vuoden 2021 tutkimuksesta. Noin kolmannes lääkäreistä arvioi, että järjestelmän virheellinen toiminta on aiheuttanut tai ollut lähellä aiheuttaa vakavan potilasturvallisuutta uhkaavan haittatapahtuman.

Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja Niina Koivuviita korostaa, että järjestelmien puutteet kuormittavat työtä ja vievät aikaa potilailta, ja kehittämisessä tulisi edetä potilasturvallisuus edellä.

Tutkimuksen mukaan järjestelmän käyttö vaatii yleensä pitkän ja perusteellisen perehdytyksen. ”Tämä voi johtaa ongelmiin sijaisten saatavuudessa sekä siinä, miten lääkäreitä voidaan sijoitella eri yksiköiden tai toimintojen välillä”, sanoo terveydenhuollon tietojärjestelmien professori Jarmo Reponen Oulun yliopistosta. Reposen mukaan suurinta osaa potilasjärjestelmistä kehitetään jatkuvasti sekä käyttäjätoimintojen että teknisten taustaratkaisujen osalta. Kun tutut toiminnot muuttuvat, myös se voi näkyä heikentyvänä käyttäjäkokemuksena.

Tutkimuksessa selvitettiin myös lääkärien kokemuksia Kanta-palveluiden käytöstä. Alle 20 % vastaajista on sitä mieltä, että tiedonhaku Kanta-järjestelmästä toimii hyvin.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Oulun yliopiston, Aalto-yliopiston, THL:n ja Lääkäriliiton kanssa.

Lisätietoa: Oulun yliopiston terveydenhuollon tietojärjestelmien professori Jarmo Reponen

Lue lisää Lääkäriliiton tiedotteesta

Luotu 26.11.2025 | Muokattu 26.11.2025