Tutkijoiden yön siemeniä kasvatettiin innolla

Osallistujat testasivat kotona innokkaasti ohran kasvatusta biohiilellä.
Ohran kasvatusta Tutkijoiden yössä 2022. Valokuvaaja Mikko Törmänen
Valokuva Mikko Törmänen

Oulun yliopistolla järjestettiin syksyllä Tutkijoiden yö -tapahtuma, jossa esiteltiin yliopiston tutkimusta kiehtovissa esityksissä ja käytännöllisissä työpajoissa. Suositussa biohiili-työpajassa jopa 160 henkilöä tai perhettä pääsi osallistumaan tutkimukseen ja kokeilemaan biohiilen vaikutusta ohran kasvuun.

Osallistujat kylvivät ohran siemeniä kahteen istutusruukkuun, josta toiseen laitettiin pelkkää peltomaata ja toiseen biohiilellä ympättyä peltomaata. Osallistujat saivat ruukut mukaan kotiin kasvatettavaksi tarkkojen kastelu- ja hoito-ohjeiden kera. Tutkijat jäivät innolla odottamaan ohran kasvatustuloksia ja niiden avulla saatavaa tietoa.

Oulun yliopiston Tutkijoiden yö-tapahtuma 2022. Kuvassa ohran kasvatustuloksia.

Ensimmäiset kuvat kasvatustuloksista saapuivat heti ensimmäisten taimien noustessa ja lisää tuloksia saatiin syksyn aikana. Osallistujat kertoivat palautteissaan aikuisten ja lasten yhteisestä tutkimuksen ilosta: ”Olen kummipojan kanssa viestitellyt tästä melkein joka päivä. Hänkin on innostunut.”

Tutkijat ovat saaneet erinomaista palautetta tapahtumasta ja kasvatuskokeilusta. ”Oli ilahduttavaa kuulla, kuinka hauskaa ja innostavaa ohrankasvatustutkimus on kotioloissa ollut”, kertoo BioDigi-hankkeen koordinaattori, väitöskirjatutkija Tiina Laitinen.

Tutkijoiden ja yleisön vuorovaikutus tärkeää

Tutkijoiden yössä vieraili jopa 3000 kävijää. Tärkeänä osana tapahtumaa oli myös tutkijoiden ja vierailijoiden välinen vuorovaikutus työskentelyn lomassa. Living Lab -periaatteella toimiva Biohiili-työpaja osallistutti sekä lapset että aikuiset mukaan tutkimukseen. Kysymyksiä tuli kaikenikäisiltä esimerkiksi hiilituotteiden valmistuksesta, odotettavista kasvatustuloksista sekä Oulun yliopiston biohiilen tutkimusprojekteista.

Työpajan järjestivät Maa- ja metsätalousministeriön rahoittaman BioDigi-projektin tutkijat Oulun yliopistosta, Luonnonvarakeskuksesta (Luke) ja Vaasan yliopistosta.

Lue lisää Biodigi-hankkeesta

Katso tunnelmia Tutkijoiden yöstä 2022 Oulun yliopistolla