Useita Business Finlandin rahoittamia projekteja käyntiin huhti-toukokuussa

Neljä Business Finlandin rahoittamaa hanketta käynnistyi huhti-toukokuussa Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan tutkimusyksiköissä. Hankkeissa etsitään vastauksia ja kehitetään ratkaisuja erilaisiin kysymyksiin automaatiosta kestäviin tuotantoprosesseihin.
Oulun yliopisto

SICu- ja SANTTU-hankkeet käynnistyivät huhtikuun alussa ja niitä seurasivat SWARM- ja MASCOT-hankkeet toukokuussa.

Oulun yliopiston osuus SICu-hankkeen budjetista on 830 000 euroa ja hanke kestää maaliskuuhun 2025 saakka. Hankkeen johtavana tutkijana toimii professori Harri Haapasalo. Hankkeen tavoitteena on luoda Teollisuus 4.0 -pohjainen, tietoon perustuva ja simuloitu teollinen toimintamalli kestävän puurakentamisen liiketoimintaprosesseihin. Hankkeessa luodaan järjestelmätason ratkaisu rakennusliiketoiminnan tuottavuuden ja laadun parantamiseen. Oulun yliopiston kumppaneina hankkeessa toimivat Lehto Group Oyj, Elvak Oy, Climecon Oy, Technia Oy ja Centria ammattikorkeakoulu.

SANTTU-hankkeen toteutus kestää vuoden 2024 maaliskuuhun ja sen budjetti on 447 025 euroa. Hankkeen johtava tutkija on professori Emil Kurvinen. Hanke keskittyy työkoneiden ja raskaan teollisuuden koneiden operaattoreiden avustavien järjestelmien kehittämiseen. Tavoitteena on yksinkertaistaa koneiden ohjausta ja käyttöä puoliautonomisten operaattoria avustavien järjestelmien avulla. Hanke liittyy Business Finland veturihankkeeseen Sandvik Shift’25 ja sillä on yhteishankkeita Sandvik Mining and Construction Oy:ssä, Ponsse Oyj:ssä, Raute Oyj:ssä sekä Mantsinen Group Ltd Oy:ssä. Lisäksi hankkeessa ovat mukana GIM Oy, Mevea Oy, FIMA Ry, Sustainable Industry X, LUT-yliopisto sekä Aalto-yliopisto.

Professori Rauno Heikkilän luotsaama SWARM-hanke pyrkii tutkimaan ja kehittämään infrastruktuurirakentamisen tietomallinnukseen ja reaaliaikaiseen ympäristöhavainnointiin perustuvaa rakennuskalustoparven automaattista ohjausta infrastruktuurin rakennustyömaalla. Oulun yliopiston osuus vuoden 2024 lokakuulle kestävä hankkeen budjetista on 1 358 481 euroa. Hankkeessa ovat mukana Novatron Oy, Satel Oy, Destia Oy, Sisu Truck, GIM Robotics Oy, Sensible4 Oy, Noptel Oy, Nokia Oyj ja Sandvik Oy.

MASCOT-hanke yhdistää kuusi yritystä ja kaksi tutkimusorganisaatiota vastaamaan kiertotalouden ja vetyteknologian uusien fossiilivapaiden prosessien aineellisiin haasteisiin ja ottamaan edelläkävijän aseman kansainvälisillä kasvumarkkinoilla. Huhtikuuhun 2025 kestävän projektin johtavana tutkijana toimii professori Jukka Kömi ja sen kokonaisbudjetti on 7,2 miljoonaa euroa. Hankkeen odotetaan tuottavan uutta tietoa ja materiaaliteknologiaa, jotka tuovat suomalaiselle teollisuudelle kilpailuetua, joka johtaa yritysten uusiin ja kasvaviin vientimahdollisuuksiin. Hanketta toteuttamassa ovat VTT, Andritz Oy, Metso:Outotec Oyj, Neste Oyj, Nordic Tank Oy, Exote Oy, Wärtsilä Finland Oy ja Oulun yliopisto.

Viimeksi päivitetty: 16.5.2022