Väitöskirjojen riiputusaika lyhenee ja väitöskirjat riiputetaan keskitetysti

Oulun yliopiston tutkijakoulu on tehnyt muutoksia väitöskirjojen riiputuskäytäntöön eli niiden julkiseen esillepanoon ennen väitöstilaisuutta. Kaikki Oulun yliopistossa 1.12.2020 alkaen puolustettavat väitöskirjat riiputetaan virallisesti Tieteen puissa. Samalla väitöskirjojen riiputusaika lyhenee nykyisestä 10 vuorokaudesta 7 vuorokauteen.

Jokaisella tohtoriohjelmalla on oma Tieteen puunsa. Ihmistieteiden, Tieto- ja sähkötekniikan ja Tekniikan ja luonnontieteiden väitöskirjat riiputetaan Tiedekirjasto Pegasuksen edustalla sijaitsevissa puissa. Terveys- ja biotieteiden puut sijaitsevat Kontinkankaalla Telluksessa.

Väittelijä ripustaa itse riiputuskappaleen Tieteen puuhun vähintään 7 vuorokautta ennen väitöstä. Väittelijä voi halutessaan hakea riiputuskappaleen puusta väitöksen jälkeen. Puut tyhjennetään kirjoista puolivuosittain joulun ja kesän aikana, jonka jälkeen väittelijä ei voi enää hakea omaa kappalettaan.

Väitöskirjojen keskitetyllä riiputuksella edistetään väitöskirjojen näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Keskitetyn riiputuksen lisäksi tiedekunnissa voidaan jatkaa alakohtaisia riiputusperinteitä.

Lisätietoja riiputuksesta löydät UniOGS:in verkkosivulta löytyvästä päivitetystä Tohtorintutkinnon loppuvaiheen ohjeesta.

Viimeksi päivitetty: 21.4.2021