Vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä Wilman kautta
Tutkimuksessa tarkastelimme vanhempien (N = 558) kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Wilman kautta. Tutkimukseen osallistuneista 32,6 % oli oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavien oppilaiden vanhempia. Useimmat vanhemmat kokivat Wilman tekniseksi työkaluksi, joka teki opettajan/opettajien kanssa kommunikoinnista helppoa ja nopeaa. Sekä ala- että yläkoululaisten vanhemmat toivoivat enemmän viestintää oman lapsensa asioista ja oppimisesta yleisten tiedotusviestien sijaan. Vanhempien vastausten mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavat oppilaat saivat useammin kielteisiä Wilma-merkintöjä verrattuna ikätovereihinsa sekä ala- että yläkoulussa. Vanhempien näkökulmasta nämä merkinnät olivat joskus turhauttavia, etenkin jos oppilaan tuen tarpeet olivat tiedossa, eikä vanhemmilla ollut keinoja vaikuttaa lapsensa käyttäytymiseen koulussa. Wilma-merkinnöillä oli kuitenkin myös kääntöpuoli, sillä ne koettiin myös voimaannuttaviksi ja vanhemmat totesivat, että myönteistet merkinnät lisäsivät lapsen motivaatiota. Kaiken kaikkiaan vanhemmat pitivät Wilma-merkintöjä melko hyödyllisinä. Tutkimuksessa vanhemmat kokivat Wilman käytön merkkinä opettajien ammattitaidosta. Vanhempien mukaan ammattitaitoisilla opettajilla on hyvät kommunikointitaidot ja Wilma-viestien määrästä huolimatta he ovat tietoisia myönteisen palautteen tärkeydestä viestinnässään.
Tutkimus on julkaistu: Sirkko, R., Kotilainen, N., & Mononen, R. (2025). Parents’ Experiences of Home–School Collaboration via the Digital Platform Wilma. Nordic Studies in Education, 45(3), 228–246. https://doi.org/10.23865/nse.v45.6972