Vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä Wilman kautta

Tutkimuksessa selvitettiin perusopetuksen oppilaiden vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Wilman kautta. Wilma nähtiin hyvänä ja helppona työkaluna, joka helpotti yhteistyötä opettajien kanssa. Wilman käyttötapa kuitenkin vaikutti siihen, koettiinko se myönteisenä vai kielteisenä tapana tehdä yhteistyötä.

Tutkimuksessa tarkastelimme vanhempien (N = 558) kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Wilman kautta. Tutkimukseen osallistuneista 32,6 % oli oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavien oppilaiden vanhempia. Useimmat vanhemmat kokivat Wilman tekniseksi työkaluksi, joka teki opettajan/opettajien kanssa kommunikoinnista helppoa ja nopeaa. Sekä ala- että yläkoululaisten vanhemmat toivoivat enemmän viestintää oman lapsensa asioista ja oppimisesta yleisten tiedotusviestien sijaan. Vanhempien vastausten mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavat oppilaat saivat useammin kielteisiä Wilma-merkintöjä verrattuna ikätovereihinsa sekä ala- että yläkoulussa. Vanhempien näkökulmasta nämä merkinnät olivat joskus turhauttavia, etenkin jos oppilaan tuen tarpeet olivat tiedossa, eikä vanhemmilla ollut keinoja vaikuttaa lapsensa käyttäytymiseen koulussa. Wilma-merkinnöillä oli kuitenkin myös kääntöpuoli, sillä ne koettiin myös voimaannuttaviksi ja vanhemmat totesivat, että myönteistet merkinnät lisäsivät lapsen motivaatiota. Kaiken kaikkiaan vanhemmat pitivät Wilma-merkintöjä melko hyödyllisinä. Tutkimuksessa vanhemmat kokivat Wilman käytön merkkinä opettajien ammattitaidosta. Vanhempien mukaan ammattitaitoisilla opettajilla on hyvät kommunikointitaidot ja Wilma-viestien määrästä huolimatta he ovat tietoisia myönteisen palautteen tärkeydestä viestinnässään.

Tutkimus on julkaistu: Sirkko, R., Kotilainen, N., & Mononen, R. (2025). Parents’ Experiences of Home–School Collaboration via the Digital Platform Wilma. Nordic Studies in Education, 45(3), 228–246. https://doi.org/10.23865/nse.v45.6972

Luotu 31.10.2025 | Muokattu 31.10.2025