Vuoden Kandikollegan positiivisuus piristää muidenkin päivän

Oulun Duodecim-seura jakoi Pohjolan Lääkäripäivien avajaisissa tiistaina 21.2.2023 Vuoden Kandikollega -huomionosoituksen LK Jaakko Markkaselle.
Jaakko Markkanen
Jaakko Markkanen (kuva: Jussi Tuokkola)

Oulun Duodecim-seura on jakanut vuodesta 2017 lähtien Vuoden Kandikollega -tunnustuksen. Sen saajaksi voidaan ehdottaa ”lääketieteen kandidaattia, joka on toiminut esimerkillisesti rakentavan hengen ja ilmapiirin luojana ja ylläpitäjänä opiskelijayhteisössä sekä osoittanut halua toimia potilaan parhaaksi ihmisyyttä kunnioittaen”.

Tänä vuonna tämän tunnustuksen sai Pohjolan Lääkäripäivien avajaisissa 21.2.2023 lääketieteen neljännen vuosikurssin opiskelija, LK Jaakko Markkanen Oulun yliopistosta. Palkitsemisperusteluissa huomioitiin Jaakko Markkasen positiivisen, ystävällisen ja auttavaisen luonteensa lisäksi myös hänen aktiivinen toimintansa Suomen Medisiinariliiton ulkoasiainvaliokunnan eli FiMSIC:n (Finnish Medical Students’ International Committee) johtoryhmässä ja useissa koulutus- ja kansanterveystyöhankkeissa kuten M.U.L.L.E.-mielenterveysprojektissa ja Placebo-MedTalks-tapahtumassa sekä Sukupuolen moninaisuus lääkärin vastaanotolla -seminaarissa.

Mikä sinua motivoi ja miksi koet tärkeänä työskentelemisen yhteisen hyvän ja samalla kollegiaalisuuden eteen?

- Uskon siihen, että jokainen voi omalla toiminnallaan lisätä muiden hyvinvointia. Yhdessä tekeminen on myös mukavaa ja meidän huippuporukkamme on osannut pitää hauskaa ja nauttia projektien parissa työskentelystä. Yksin ei esimerkiksi FiMSIC:n hankkeita olisi pystynyt tekemään.

Miten näet kollegiaalisuuden ja hyvän ystävyyden merkityksen lääketieteen opintojen aikana?

- Opiskeluaika on välillä raskasta ja myös henkilökohtaisessa elämässä tapahtuu silloin monilla isoja asioita. Kun muistamme kohdata opiskelijakaverimme ystävyydellä ja yhteen hiileen puhaltaen, tulee sekä omasta että muiden opiskelusta paljon mielekkäämpää ja hauskempaa.

Onko sinulla jotakin viestiä opiskelijoille, opettajille tai muille tahoille?

- Ystävällisyys tarttuu ja siirtyy eteenpäin. Ystävällisessä ilmapiirissä on kaikkien sote-työntekijöiden helpompi tehdä parhaansa yhteisen tavoitteemme eli potilaan hyvinvoinnin eteen.

- Opiskelijan paras ystävä on häntä huomioiva ja tukeva seniori. Valmiita lääkäreitä haluaisinkin kehottaa muistelemaan välillä sitä, minkälaista oli olla aikoinaan lääketieteen opiskelija.

Mikä on mottosi/elämänfilosofiasi?

- ”Eilinen on historiaa, huominen on mysteeri, tämä päivä on lahja” Kung Fu Panda -leffaa mukaillen.

Viimeksi päivitetty: 22.2.2023