Adenosiinireseptorien ja niiden interaktiokumppaneiden

Adenosiinireseptorien ja niiden interaktiokumppaneiden
biokemiallinen ja biofysikaalinen tutkimus

Master of Science Rahul Nanekar

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, biokemia

Biokemia

Dosentti Vesa Hytönen, Tampereen yliopisto

Tohtori Veli-Pekka Jaakola, Novartis Institute for Biomedical Research, Basel, Sveitsi

Ihmisen solun pintaproteiinin tuotto

Pitkälle kehittynyt kommunikaatioverkosto on välttämätön monimutkaisten eliöiden normaaleille toiminnoille. Ihmiskehon solut kommunikoivat toistensa kanssa viestikemikaalien, kuten hormoonien ja hermovälittäjäaineiden avulla. Solut käyttävät viestikemikaalien sisältämän informaation käsittelyyn solukalvossa sijaitsevia G-proteiinikytkentäisiä reseptoreita. G-proteiinikytkentäiset reseptorit ovat luonnon monikäyttöisimpiä kemiallisia sensoreita. Mm. näkö-, haju- ja makuaistit välittyvät näiden reseptorien kautta.

Ihmisellä tunnetaan yli 800 G-proteiinikytkentäistä reseptoria koodaavaa geeniä. Adenosiinireseptori A3 on G-proteiinikytkentäinen reseptori, joka liittyy sairauksien, kuten nivelreuman, glaukooman, syövän, tulehduksen ja iskemian hoitoon. Lääkekehityksessä kohdemolekyylin 3D-rakenne on tunnettava. Tässä tutkimuksessa tuotimme ihmisen A3 reseptoria hyönteissoluissa ja puhdistimme sen kromatografisia tekniikoita käyttäen. Reseptorin 3D-rakenteen määritys vaatii kuitenkin vielä lisätutkimuksia.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024