Älykkäät kodin energiateknologiat: käyttöönotto, käyttökokemus ja energiansäästöpotentiaali

L6, Linnanmaa

Filosofian maisteri Sanna Tuomela

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Interact - Käyttöliittymät ja ihmiskeskeinen digitalisaatio

Tietojenkäsittelytiede

Emeritusprofessori Raimo Lovio, Aalto yliopisto

Professori Netta Iivari, Oulun yliopisto

Kotien sähkönkulutuksen ohjausjärjestelmien avulla sähkönkulutusta voidaan siirtää edullisemman sähkön aikaan sähkönhinnan, sään ja kodin aikataulun ja arvojen mukaan. Tutkimuksen tulokset paljastivat, että SHEMS-käyttäjät tavoittelevat ensisijaisesti taloudellisia etuja, ympäristöystävällisyyden ollessa tärkeä toissijainen arvo. Muita kodin älykkääseen energiateknologiaan yhdistettyjä arvoja olivat asumismukavuus, turvallisuus ja uteliaisuus uusia teknologioita kohtaan. Käyttäjien ymmärrys järjestelmistä ja niiden yhteydestä laajempaan energiajärjestelmään ja uusiutuvan energian käytön lisäämiseen esimerkiksi tarjoamalla kysyntäjoustoa oli kuitenkin hyvin vähäistä. Tutkimus osoitti myös, että SHEMS voi talvikuukausina tuoda jopa 30 % säästön energiankulutukseen. Lisäksi järjestelmä muutti päivittäistä kulutusprofiilia niin, että kulutusta siirtyi huippukulutuksen ajoilta vähemmän sähkönkulutuksen tunneille. Kuitenkin energiansäästöasteessa oli suuria eroja kotitalouksien välillä ja jopa samassa taloudessa eri talvikuukausina.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023