D-vitamiini ja metabolinen terveys. Vaikutus adiposyyttien tulehduksen ja insuliiniresistenssin molekyylireitteihin

Filosofian maisteri Shivaprakash Jagalur Mutt

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Biolääketieteellinen tutkimusyksikkö

Fysiologia

Professori Anastassios G. Pittas, Tufts Medical Center

Professori Karl-Heinz Herzig, Biolääketieteellinen tutkimusyksikkö, Lääketieteellinen tiedekunta

D-vitamiini ja metabolinen terveys

D-vitamiini on tarpeellinen ravintoaine, joka säätelee elimistössä kalsiumin ja luun aineenvaihduntaa. Tiedetään, että maailmanlaajuinen D-vitamiinin puutos lisää aineenvaihduntasairauksien riskejä.

Väitöskirjatyössä huomattiin, että D-vitamiini esti tulehduksen leviämistä rasvakudokseen. D-vitamiinin puutos aiheutti insuliinitoiminnan estymisen laihoilla ja lihavilla hiirillä. D-vitamiinin lisäys puolestaan palautti insuliinitoiminnan sekä lievitti maksan tulehdustilaa ja oksidatiivista stressiä laihoilla muttei lihavilla hiirillä.

Vanhemmilla ihmisillä, jotka asuvat pohjoisella pallonpuoliskolla (65° N), matala D- vitamiinipitoisuus lisäsi metabolisen syndrooman esiintymistä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että D-vitamiinilla on tärkeä säätelevä rooli rasvakudostulehduksen ja insuliiniresistenssin molekyylireittien kontrolloinnissa maksakudoksessa. Riittävät D-vitamiinitasot ovat välttämättömiä aineenvaihduntareittien säätelyssä kehon homeostaasissa. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uusia näkökulmia D-vitamiinin roolista solumekanismien säätelyssä ja perustan D-vitamiinilisien käytöstä aineenvaihduntasairauksissa.