Estradiolivaleraatti ja etinyyliestradioli yhdistelmäehkäisyssä: vaikutukset seerumin proteomiin, aineenvaihduntaan ja steroidihormoneihin.

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 4

Lääketieteen lisensiaatti Marika Kangasniemi

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Kliinisen lääketieteen tutkimusyksikkö, Medical Research Center (MRC)

Lääketiede

Professori Sharon Cameron, Edinburghin yliopisto

Professori Terhi Piltonen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Luonnollista ja synteettistä estrogeenia sisältävien ehkäisyvalmisteiden vaikutukset aineenvaihduntaan, tulehdustilaan, veren proteiineihin ja steroidihormoneihin

Lääketieteen lisensiaatti Marika Kangasniemi väittelee perjantaina 2.12.2022 Oulun yliopistossa synteettistä ja luonnollista estrogeenia sisältävien yhdistelmäehkäisyvalmisteiden vaikutuksista aineenvaihduntaan, veren proteomiin sekä munasarja- ja lisämunuaishormoneihin. Tutkimuksen pohjana on satunnaistettu ja kontrolloitu lääketutkimus SYLVI.

Miljoonat naiset ympäri maailman käyttävät yhdistelmäehkäisyvalmisteita raskauden ehkäisyn lisäksi myös hoitona erilaisiin vaivoihin, kuten runsaisiin kuukautisiin ja endometrioosiin. Yhdistelmäehkäisyvalmisteissa on sekä estrogeenia että keltarauhashormonia. Perinteisesti estrogeenina on ollut synteettinen ja varsin tehokas etinyyliestradioli (EE), mutta viime vuosina markkinoille on tullut myös luonnollisia estrogeeneja vastaavia vaihtoehtoja, kuten estradiolivaleraatti (EV). Luonnollisilla estrogeeneilla näyttäisi olevan neutraalimmat vaikutukset mm. maksan proteiinituotantoon ja aineenvaihduntaan kuin etinyyliestradiolilla, mutta vertailevia tutkimuksia on tehty vielä varsin vähän.

Tutkimuksessa terveet nuoret naiset käyttivät 9 viikkoa joko etinyyliestradiolia ja dienogestia (keltarauhashormoni), estradiolivaleraattia ja dienogestia tai pelkkää dienogestia sisältävää valmistetta. Synteettinen EE-yhdistelmä muutti merkittävästi veren proteiinikokoonpanoa eli proteomia mm. hyytymisjärjestelmään ja tulehdusreaktioihin kuuluvien proteiinien osalta, kun taas EV-yhdistelmän vaikutukset jäivät vähäisiksi. Luonnollisemmalla estrogeeniyhdistelmällä oli neutraalimmat vaikutukset myös verestä mitattaviin rasva-arvoihin, tulehdusmerkkiaineisiin ja munasarja- ja lisämunuaishormoneihin sekä näiden sitojaproteiineihin.

Tämä väitöskirjatutkimus korostaa luonnolliseen estrogeeniin pohjautuvan yhdistelmäehkäisyn neutraalimpia kokonaisvaikutuksia synteettiseen ja hyvin tehokkaaseen etinyyliestradioliin verrattuna. Tähän saakka yhdistelmäehkäisyvalmisteen valinta on perustunut lähinnä eri keltarauhashormonien ominaisuuksiin, mutta karttuvan tiedon valossa ja valmistevaihtoehtojen lisääntyessä myös estrogeenikomponentti tulisi huomioida. Väitöstutkimus kannustaa tutkimaan ja kehittämään luonnollisia estrogeeneja sisältäviä ehkäisyvalmisteita.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023