GaAs/AlGaAs -laserdiodirakenteita suuritehoisten (1–50 wattia) ja nopeiden (~100 ps) optisten pulssien generointiin

Linnanmaa, OP-sali (L10)

Diplomi-insinööri Brigitte Lanz

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Elektroniikan piirit ja järjestelmät

Elektroniikka

Professori Sergey Gurevich, Ioffe Physical Technical Institute, Pietari, Venäjä

Akatemiaprofessori Juha Kostamovaara , Oulun yliopisto

Laserdiodirakenteita suuritehoisten ja nopeiden optisten pulssien generointiin

Väitöstyössä tutkittiin ja kehitettiin laserdiodilähetinrakenteita, joilla voitaisiin generoida voimakkaita ja nopeita laserpulsseja erityisesti etäisyysmittaukseen. Työn sovellusalueena on 3D-etäisyyskuvan tuottaminen, jota tarvitaan mm. työkoneiden, robottien ja ajoneuvojen ympäristöhahmotussovelluksissa.

Väitöskirjatyön tuloksena kehitettyjä laserdiodirakenteita ja -lähettimiä käyttäen tällaisen anturin rakennetta voidaan merkittävästi yksinkertaistaa, koska kohteesta takaisinheijastuneen optisen kaiun rekisteröinti voidaan tehdä riittävällä tarkkuudella yksittäisen fotonin perusteella ts. herkimmällä mahdollisella tavalla.

Lupaavimmaksi lähetinrakenteeksi osoittautui uusi laserdiodirakenneperiaate, jossa sisäisen rakenteensa perusteella, asettamatta erityisiä vaatimuksia ohjauselektroniikalle, pystyy tuottamaan halutun kaltaisen optisen pulssin.