Harvaan resultanttiin perustuvat menetelmät sovellettuna yleistetyille kameroille

L10, Linnanmaa

Master of Science (Tech.) Snehal Bhayani

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Konenäön ja signaalianalyysin tutkimuskeskus

Geometrinen tietokonenäkö

Professori Kalle Åström, Lundin yliopisto

Professori Janne Heikkilä, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Uudet algoritmit polynomiyhtälöiden ratkaisemiseen tietokonenäössä ja niiden sovellukset monikamerajärjestelmiin

Yhtälöjoukon ratkaisujen löytäminen on klassinen matemaattinen ongelma, johon löytyy runsaasti kirjallisuutta. Viime aikoina nämä matemaattiset tekniikat ovat saavuttaneet suosiota tietotekniikan eri osa-alueilla, erityisesti tietokonenäössä ja robotiikassa. Tässä väitöskirjassa ehdotetaan uusia algoritmeja etenkin tietokonenäön ongelmissa syntyvien yhtälöiden tehokkaaseen ratkaisemiseen. Algoritmit hyödyntävät käsitteitä algebrasta ja geometriasta, ja ne toteutetaan helppokäyttöisinä ohjelmistoina. Lisäksi väitöskirjassa tutkitaan monikamerajärjestelmien haastavia ongelmia ja ratkaistaan niitä ehdotettujen algoritmien avulla. Monikamerajärjestelmien tärkeitä sovelluksia ovat muun muassa autonominen ohjaus, SLAM (samanaikainen lokalisointi ja kartoitus) ja 3D-rekonstruktio.
Viimeksi päivitetty: 13.11.2023