Hypoksiaindusoituvaa tekijää säätelevät prolyyli-4-hydroksylaasit erytropoieesin säätelyssä ja hypoksiassa indusoituva lysyylioksidaasi luustolihaksen kehityksessä

Lääketieteellinen tiedekunta, Leena Palotie -sali (101A)

Filosofian maisteri Anu Laitala

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, biokemia ja molekyylilääketiede

Biokemia ja molekyylilääketiede

Apulaisprofessori Janine Erler, Biotech Research and Innovation Centre (BRIC), Kööpenhaminan yliopisto, Tanska

Professori Johanna Myllyharju, Oulun yliopisto

Tutkimus uudesta mahdollisesta anemian lääkehoidon kohteesta sekä uutta tietoa sikiön luustolihasten kehityksestä

Punasolujen tuottamisen pääsäätelijänä elimistössämme toimii erytropoietiini hormoni (EPO). Sen tuotanto aktivoituu vahvasti alhaisessa happipitoisuudessa indusoituvien transkriptiotekijöiden (HIF) toimesta, joiden aktiivisuutta puolestaan säätelevät hapesta riippuvaiset HIF-prolyylihydroksylaasit. Tutkimuksessa osoitettiin neljännen hydroksylaasin P4H-TM:n säätelevän HIF:iä ja myös punasolujen muodostumista. P4H-TM:n toiminnan estäminen osoitettiin olevan uusi mahdollinen kohde esimerkiksi anemian hoitoon suunnitelluille lääkkeille.

Tutkimuksen toinen osa keskittyi lihaksen kehityshäiriöön sikiöissä, joista puuttuu lysyylioksidaasi entsyymi. Lihaksissa esiintyvä kollageenirikas soluväliaine on keskeisessä asemassa lihasten kehityksen aikana sekä tietyissä patologisissa tilanteissa. Soluväliaineessa sijaitsevien kollageenien vetolujuutta säätelee lysyylioksidaasi, joka katalysoi niitä vahvistavien poikkisidoksien muodostumisen.

Tutkimus osoittaa lysyylioksidaasin olevan tärkeä lihasten normaalille kehitykselle. Se estää merkittävästi transformoivan kasvutekijä betan vaikutuksia, jotka ovat yleensä haitallista lihasten kehittymiselle edistäen tiettyjen lihassairauksien syntyä. Tulokset auttavat ymmärtämään sidekudoksen tehtäviä lihasten kehityksessä ja kasvussa, sekä tietyissä lihassairauksissa.