Hypoksiassa indusoituva transkriptiotekijä prolyyli-4-hydroksylaasi-2 glukoosi- ja lipidi aineenvaihdunnassa ja ateroskleroosissa

Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, luentosali F101, Aapistie 7A

Filosofian maisteri Lea Rahtu-Korpela

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, biokemia ja molekyylilääketiede

Biokemia ja molekyylilääketiede

Dosentti Anna-Liisa Levonen, Itä-Suomen yliopisto

Professori Peppi Karppinen, Oulun yliopisto

Uusi lääkehoito metabolisen oireyhtymän ja valtimonrasvoittumistaudin hoitoon

Metabolinen oireyhtymä, tyypin 2 diabetes ja ateroskleroosi voivat johtaa sydän- ja verisuonisairauksiin, jotka aiheuttavat isoja terveysongelmia teollistuneissa maissa. Esimerkiksi ~40 % 45–64-vuotiaista suomalaisista miehistä ja ~20 % suomalaisista naisista sairastaa metabolista oireyhtymää. Metaboliseen oireyhtymään liittyy mm. tyypin 2 diabetes tai häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta, heikentynyt insuliiniherkkyys, keskivartalolihavuus, kohonnut kolesteroli ja maksan rasvoittuminen. Ateroskleroosissa valtimoiden seinille kertyy plakkia ja se johtaa sepelvaltimotautiin, sekä akuutteihin komplikaatioihin kuten sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen.

Väitöstutkimuksessa havaittiin, että elimistön hapenpuutevasteen käynnistäminen keinotekoisesti suojasi metabolisen oireyhtymän ja ateroskleroosin kehittymiseltä. Hiiret, joiden hapenpuutevaste käynnistettiin estämällä säätelyentsyymin toiminta lääkkeellä, olivat laihempia ja niillä oli vähemmän rasvakudosta ja sen tulehdusta, matalampi kolesteroli eikä ollenkaan maksan rasvoittumista. Hiirillä oli myös pienemmät rasvasolut sekä parantunut sokerinsieto ja insuliiniherkkyys. Ateroskleroosihiirimallissa lääke vähensi valtimoiden rasvoittumista.

Hapenpuutevasteen käynnistävät lääkkeet ovat tällä hetkellä viimeisen vaiheen ihmiskokeissa anemian hoidossa. Tuloksemme osoittavat, että näitä lääkkeitä tulisi testata myös kahden yleisen sairauden, metabolisen oireyhtymän ja ateroskleroosin hoidossa.