Hypoksiassa indusoituvaa tekijää säätelevä prolyyli 4-hydroksylaasi-2 sydän- ja luurankolihasiskemiassa ja metaboliassa

Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, luentosali F101, Aapistie 7A

Lääketieteen lisensiaatti Sara Karsikas

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, lääketieteellinen biokemia

Lääketieteellinen biokemia

Dosentti Tuomas Rissanen, Itä-Suomen yliopisto

Professori Peppi Karppinen, Oulun yliopisto

Uusi lääkehoidon kohde sydäninfarktin, perifeerisen valtimotaudin ja metabolisen oireyhtymän hoitoon

Hapenpuutteessa, kuten sydäninfarktissa, elimistössämme aktivoituu hypoksiassa indusoituva transkriptiotekijä (HIF), jonka aktiivisuutta säätelevät hapesta riippuvaiset entsyymit, HIF-prolyyli 4-hydroksylaasit (HIF-P4Ht). HIF säätelee yli 300 geeniä, kuten erytropoietiinia, joiden vaikutuksesta hapen otto ja kuljetus kudoksiin lisääntyy ja kulutus vähenee.

Väitöstyössä tutkittiin akuuttia sydäninfarktia ja luurankolihasiskemiaa eli kudoksen hapenpuutetta, hiirimallilla, jolla HIF-P4H-2 ilmenee vajavaisesti siten, että sen tuotto sydämessä on vain 8 % ja lihaksessa vain 19 % normaalitasosta, eli hiiret ovat geneettisesti sopeutuneet alhaiseen happiosapaineeseen. Hiiret ovat myös hoikempia, minkä vuoksi myös niiden aineenvaihduntaa tutkittiin.

Tutkimuksessa osoitettiin, että krooninen HIF-P4H-2:n puute suojaa sekä sydäntä että luurankolihasta hapenpuutteessa, ja se myös suojaa metabolisen oireyhtymän kehittymiseltä. HIF-P4H-2-puutteisten hiirten toipuminen sydäninfarktista oli parantunut, niiden sydämen pumppausvoima säilyi hyvänä ja niiden infarktin koko oli pienempi. Ne myös selvisivät luurankolihaksen iskemiasta paremmin, ja niiden lihasvaurion koko oli pienempi. Lisäksi niillä oli vähemmän rasvakudosta, paremmat kolesteroliarvot ja terveempi sokeriaineenvaihdunta kuin villin tyypin hiirillä.

Tutkimuksen perusteella voidaan suositella lääkkeellisen HIF-P4H estäjän tutkimista uutena keinona sydäninfarktin ja perifeerisen valtimosairauden aiheuttaman lihasiskemian hoitoon sekä aineenvaihdunnan sairauksien, kuten lihavuuden, 2-tyypin diabeteksen ja hyperkolesterolemian, hoitoon ja ehkäisyyn.