Koulutuksen tiloja uudelleenajattelemassa: monipaikkainen tutkimus nuorten koulutuspoluista Pohjois-Suomessa

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

L10 (Linnanmaa)

Väitöksen aihe

Koulutuksen tiloja uudelleenajattelemassa: monipaikkainen tutkimus nuorten koulutuspoluista Pohjois-Suomessa

Väittelijä

FM Marika Kettunen

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, Maantieteen tutkimusyksikkö

Oppiaine

Maantiede

Vastaväittäjä

professori Louise Holt, Loughborough University

Kustos

professori Eeva-Kaisa Prokkola, Oulun yliopisto

Lisää tapahtuma kalenteriin

Nuorten koulutuspolut yhä tärkeämpi osa kansakunnan rakentamista – alueelliset erot kaventavat kouluttautumisen mahdollisuuksia

FM Marika Kettusen tutkimus tarkastelee nuorten koulutuspolkuja tilallisina ilmiöinä, keskittyen erityisesti siirtymään peruskoulusta toisen asteen koulutukseen. Tutkimus osoittaa, että koulutus ja nuorten koulutusvalinnat kytkeytyvät vahvasti suomalaisen kansakunnan ja valtiotilan rakentamiseen, mutta samalla niihin liittyy alueellisia erontekoja ja eriarvoisuutta.

Monitieteinen tutkimus yhdistää ihmismaantieteellistä tilateoreettisia näkökulmia nuorisotutkimuksen ja kasvatustieteen keskusteluihin. Tutkimusaineistoina on hyödynnetty koulutuspoliittisia asiakirjoa sekä etnografista aineistoa, joka tuotettiin neljässä pohjoissuomalaisissa yläkoulussa vuonna 2019. Etnografinen aineisto koostuu peruskouluaan päättävien nuorten haastatteluista ja osallistuvan havainnoinnin muistiinpanoista.

Tutkimus tuo yhteen pohjoissuomalaisten nuorten arjen, kansalliset kehitystavoitteet ja globaalin talouden vaikutukset. Nuorten koulutuspolut eivät ole lineaarisia siirtymiä koulutusasteelta toiselle, vaan niihin liittyy monimutkaisia tilallisia jännitteitä ja valintojen paineita.

”Koulutuspolitiikalla pyritään rakentamaan kilpailukykyistä tietoyhteiskuntaa, ja nämä tavoitteet konkretisoituvat nuorten arjessa. Heihin kohdistuu paljon odotuksia ja oletuksia jatkokoulutuksen suhteen”, Kettunen kertoo. ”Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokivat painetta tehdä "oikeita" valintoja tulevaisuutensa suhteen”, hän jatkaa.

Kaikilla nuorilla ei kuitenkaan ole yhtäläisiä mahdollisuuksia vastata näihin odotuksiin. Pohjois-Suomessa koulutusmahdollisuudet ovat eriytyneet erityisesti harvaan asutuilla alueilla, missä kouluverkkoa on harvennettu. Tämä tarkoittaa monille nuorille joko muuttoa koulutuksen perässä tai omien koulutustoiveiden uudelleenarviointia.

Tilallisuuksien tutkiminen auttaa tarkastelemaan nuorten koulutuspolkuja ilmiönä, joka rakentuu yhtäaikaisesti suhteessa eri paikkoihin ja mittakaavoihin. Näin tutkimus auttaa hahmottamaan koulutukseen liittyvää eriarvoisuutta entistä monitahoisemmin.
Viimeksi päivitetty: 14.8.2025