Koulutuksen tiloja uudelleenajattelemassa: monipaikkainen tutkimus nuorten koulutuspoluista Pohjois-Suomessa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
L10 (Linnanmaa)
Väitöksen aihe
Koulutuksen tiloja uudelleenajattelemassa: monipaikkainen tutkimus nuorten koulutuspoluista Pohjois-Suomessa
Väittelijä
FM Marika Kettunen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, Maantieteen tutkimusyksikkö
Oppiaine
Maantiede
Vastaväittäjä
professori Louise Holt, Loughborough University
Kustos
professori Eeva-Kaisa Prokkola, Oulun yliopisto
Nuorten koulutuspolut yhä tärkeämpi osa kansakunnan rakentamista – alueelliset erot kaventavat kouluttautumisen mahdollisuuksia
FM Marika Kettusen tutkimus tarkastelee nuorten koulutuspolkuja tilallisina ilmiöinä, keskittyen erityisesti siirtymään peruskoulusta toisen asteen koulutukseen. Tutkimus osoittaa, että koulutus ja nuorten koulutusvalinnat kytkeytyvät vahvasti suomalaisen kansakunnan ja valtiotilan rakentamiseen, mutta samalla niihin liittyy alueellisia erontekoja ja eriarvoisuutta.
Monitieteinen tutkimus yhdistää ihmismaantieteellistä tilateoreettisia näkökulmia nuorisotutkimuksen ja kasvatustieteen keskusteluihin. Tutkimusaineistoina on hyödynnetty koulutuspoliittisia asiakirjoa sekä etnografista aineistoa, joka tuotettiin neljässä pohjoissuomalaisissa yläkoulussa vuonna 2019. Etnografinen aineisto koostuu peruskouluaan päättävien nuorten haastatteluista ja osallistuvan havainnoinnin muistiinpanoista.
Tutkimus tuo yhteen pohjoissuomalaisten nuorten arjen, kansalliset kehitystavoitteet ja globaalin talouden vaikutukset. Nuorten koulutuspolut eivät ole lineaarisia siirtymiä koulutusasteelta toiselle, vaan niihin liittyy monimutkaisia tilallisia jännitteitä ja valintojen paineita.
”Koulutuspolitiikalla pyritään rakentamaan kilpailukykyistä tietoyhteiskuntaa, ja nämä tavoitteet konkretisoituvat nuorten arjessa. Heihin kohdistuu paljon odotuksia ja oletuksia jatkokoulutuksen suhteen”, Kettunen kertoo. ”Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokivat painetta tehdä "oikeita" valintoja tulevaisuutensa suhteen”, hän jatkaa.
Kaikilla nuorilla ei kuitenkaan ole yhtäläisiä mahdollisuuksia vastata näihin odotuksiin. Pohjois-Suomessa koulutusmahdollisuudet ovat eriytyneet erityisesti harvaan asutuilla alueilla, missä kouluverkkoa on harvennettu. Tämä tarkoittaa monille nuorille joko muuttoa koulutuksen perässä tai omien koulutustoiveiden uudelleenarviointia.
Tilallisuuksien tutkiminen auttaa tarkastelemaan nuorten koulutuspolkuja ilmiönä, joka rakentuu yhtäaikaisesti suhteessa eri paikkoihin ja mittakaavoihin. Näin tutkimus auttaa hahmottamaan koulutukseen liittyvää eriarvoisuutta entistä monitahoisemmin.
Monitieteinen tutkimus yhdistää ihmismaantieteellistä tilateoreettisia näkökulmia nuorisotutkimuksen ja kasvatustieteen keskusteluihin. Tutkimusaineistoina on hyödynnetty koulutuspoliittisia asiakirjoa sekä etnografista aineistoa, joka tuotettiin neljässä pohjoissuomalaisissa yläkoulussa vuonna 2019. Etnografinen aineisto koostuu peruskouluaan päättävien nuorten haastatteluista ja osallistuvan havainnoinnin muistiinpanoista.
Tutkimus tuo yhteen pohjoissuomalaisten nuorten arjen, kansalliset kehitystavoitteet ja globaalin talouden vaikutukset. Nuorten koulutuspolut eivät ole lineaarisia siirtymiä koulutusasteelta toiselle, vaan niihin liittyy monimutkaisia tilallisia jännitteitä ja valintojen paineita.
”Koulutuspolitiikalla pyritään rakentamaan kilpailukykyistä tietoyhteiskuntaa, ja nämä tavoitteet konkretisoituvat nuorten arjessa. Heihin kohdistuu paljon odotuksia ja oletuksia jatkokoulutuksen suhteen”, Kettunen kertoo. ”Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokivat painetta tehdä "oikeita" valintoja tulevaisuutensa suhteen”, hän jatkaa.
Kaikilla nuorilla ei kuitenkaan ole yhtäläisiä mahdollisuuksia vastata näihin odotuksiin. Pohjois-Suomessa koulutusmahdollisuudet ovat eriytyneet erityisesti harvaan asutuilla alueilla, missä kouluverkkoa on harvennettu. Tämä tarkoittaa monille nuorille joko muuttoa koulutuksen perässä tai omien koulutustoiveiden uudelleenarviointia.
Tilallisuuksien tutkiminen auttaa tarkastelemaan nuorten koulutuspolkuja ilmiönä, joka rakentuu yhtäaikaisesti suhteessa eri paikkoihin ja mittakaavoihin. Näin tutkimus auttaa hahmottamaan koulutukseen liittyvää eriarvoisuutta entistä monitahoisemmin.
Viimeksi päivitetty: 14.8.2025