Kypsä hankintatoimen johtaminen nopean tuotekehityksen ja tuoteportfolion uudistumisen mahdollistajana

Martti Ahtisaari -sali (L2), Linnanmaa

M.Sc. Jordan Verrollot

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, Tuotantotalous

Tuotantotalous

Professori Jussi Heikkilä, Tampereen teknillinen yliopisto

Professori Harri Haapasalo, Oulun yliopisto

Kypsä hankintatoimen johtaminen mahdollistaa menestyksekkään nopean tuotekehityksen ja tuottoisan tuoteportfolion uudistamisen

Tuoteportfolion uudistaminen nopean tuotekehityksen avulla on yhä tärkeämpää yrityksille. Nopean tuotekehityksen mallissa uusia kaupallisia myyntinimikkeitä kehitetään aikaisempien tuotteiden pohjalta nopeasti ja edullisesti. Väitöstutkimuksen tulokset korostavat kypsän hankintatoimen johtamisen ratkaisevaa roolia nopean tuotekehityksen ja tuoteportfoliohallinnan tehokkaassa toteutuksessa.
Monimuotoisia liiketoiminta-alueita ja teollisuusaloja huomioiden väitöstyössä tutkittiin nopean tuotekehityksen tuoteportfoliohallinnan haasteita ja mahdollistajia hankintatoimen johtamisen perspektiiveistä. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä on kypsän hankintatoimen johtamisen yhteys tuoteportfoliohallintaan ja nopeaan tuotekehitykseen, ja kuinka ne tukevat menestyksekästä tuoteportfolion strategista ja kannattavaa uudistamista.
Kypsää hankintatoimen johtamista tutkimuksessa tarkasteltiin neljästä eri ulottuvuudesta, jotka olivat hankintatoimen johtamisen tavoitteiden määritys, suositeltujen tuote-, ostoartikkeli- ja toimittajalistojen määrittäminen, tuotesuunnittelun ohjeistukset, tavoitteet ja mittarit sekä hankintatoimen kyvykkyydenluontiprosessi osana tuotekehitysprosessia. Yritysten toimintoja ja prosesseja analysoiden sekä kirjallisuutta tarkastellen tutkimuksessa havaittiin, että kypsä hankintatoimen johtaminen on strategisen ja menestyksekkään nopean tuotekehityksen ja tuoteportfolion uudistamisen edellytys.
Yrityksille tutkimus tarjoaa käytännönläheisen mallin, jonka avulla liiketoiminnan johdon on mahdollista suunnitella ja toteuttaa kypsää hankintatoimen johtamista, nopeaa tuotekehitystä ja tuoteportfoliohallintaa kokonaisuutena liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti.