Liikekompensointi ja hermosignaalien mittaus- ja stimulointijärjestelmä sähköfysiologisia mittauksia varten

Linnanmaa, OP-sali (L10)

Diplomi-insinööri Olli-Erkki Kursu

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, sähkötekniikan osasto / elektroniikan laboratorio

Sähkötekniikka/Elektroniikka

Professori Kari Halonen, Aalto yliopisto

Professori Timo Rahkonen, Oulun yliopisto

Väitöksessä kehitettiin elektroniikkaa pienten eläinten (esim. hyönteiset, matelijat, pienet nisäkkäät) hermoston tutkimukseen. Tärkeimpänä tuloksena on integroitu piiri, jossa on 16 kanavaa hermosignaalien mittaamiseen ja stimulointiin. Piiri mahdollistaa aktiopotentiaalien reaaliaikaisen mittaamisen solun ulkopuolisesta nesteestä 20 kHz tahdilla per kanava.

Toisen tärkeän kokonaisuuden työssä muodostaa aktiivinen liikekompensointi, jolla tutkittavan kudoksen ja mittauselektrodin välinen liike kompensoidaan kosketusanturia ja pietsosähköisiä aktuaattoreita käyttäen alle mikrometrin suuruiseksi. Sekä mittauselektroniikka että liikekompensointi testattiin realistisissä mittausolosuhteissa.