Liiketoimintamallien innovaatioiden olennaiset ainesosat uusien epäjatkuvien teknologioiden kynnyksellä. Ennakoinnin valjastaminen, merkityksenluonti ja oppimisen omaksuminen
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Arina-auditorio (TA105), Linnanmaa
Väitöksen aihe
Liiketoimintamallien innovaatioiden olennaiset ainesosat uusien epäjatkuvien teknologioiden kynnyksellä. Ennakoinnin valjastaminen, merkityksenluonti ja oppimisen omaksuminen
Väittelijä
Kauppatieteiden tohtori (taloustiede ja liiketalous) Sara Moqaddamerad
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Martti Ahtisaari Instituutti
Oppiaine
Johtaminen ja organisointi
Vastaväittäjä
Professori Arto Ojala, Vaasan yliopisto
Kustos
Dosentti Marika Iivari, Martti Ahtisaari Instituutti
Strateginen ennakointi vauhdittaa liiketoimintamallien uudistamista murroksen aikakaudella
Tämä väitöskirja tutkii, kuinka organisaatiot voivat uudistaa liiketoimintamallejaan (BM) nopeasti muuttuvassa teknologisessa ja toimintaympäristön turbulenssissa. Tutkimus osoittaa, että perinteiset liiketoimintamallien innovointitavat (BMI) eivät riitä epävakaissa, epävarmoissa, monimutkaisissa ja monitulkintaisissa (VUCA) konteksteissa. Strateginen ennakointi esitetään keskeisenä mahdollistajana tulevaisuuteen suuntautuneelle innovaatiolle.
Väitöskirja koostuu neljästä toisiinsa kytkeytyvästä osatutkimuksesta, jotka osoittavat, kuinka ennakointimenetelmät – kuten horisontin skannaus, skenaariotyöskentely ja merkityksellistäminen – auttavat yrityksiä ennakoimaan muutoksia, ylittämään kognitiivisia ja rakenteellisia esteitä sekä suuntaamaan innovaatiota kohti nousevia teknologioita, kuten 5G. Tulokset osoittavat, että strateginen ennakointi ei ainoastaan laajenna innovaatiota vakiintuneiden ajattelumallien ulkopuolelle, vaan myös vahvistaa organisaation oppimista ja sopeutumiskykyä.
Empiirinen aineisto vahvistaa, että ennakointi vaikuttaa liiketoimintamallien innovointiin sekä suoraan että välillisesti organisaation oppimisen ja merkityksellistämisen kautta. Yhdistämällä laadulliset ennakointimenetelmät määrälliseen hypoteesien testaukseen, tutkimus tarjoaa vankan mixed-methods-lähestymistavan ja käytännönläheisiä oivalluksia johtajille, jotka tavoittelevat joustavia ja kestäviä liiketoimintamalleja.
Tämä uraauurtava tutkimus on ensimmäinen, joka systemaattisesti ja empiirisesti yhdistää strategisen ennakoinnin liiketoimintamallien innovointiin, tarjoten merkittävän panoksen sekä akateemiseen teoriaan että käytännön strategiseen kehittämiseen teknologisesti dynaamisissa ympäristöissä.
Väitöskirja koostuu neljästä toisiinsa kytkeytyvästä osatutkimuksesta, jotka osoittavat, kuinka ennakointimenetelmät – kuten horisontin skannaus, skenaariotyöskentely ja merkityksellistäminen – auttavat yrityksiä ennakoimaan muutoksia, ylittämään kognitiivisia ja rakenteellisia esteitä sekä suuntaamaan innovaatiota kohti nousevia teknologioita, kuten 5G. Tulokset osoittavat, että strateginen ennakointi ei ainoastaan laajenna innovaatiota vakiintuneiden ajattelumallien ulkopuolelle, vaan myös vahvistaa organisaation oppimista ja sopeutumiskykyä.
Empiirinen aineisto vahvistaa, että ennakointi vaikuttaa liiketoimintamallien innovointiin sekä suoraan että välillisesti organisaation oppimisen ja merkityksellistämisen kautta. Yhdistämällä laadulliset ennakointimenetelmät määrälliseen hypoteesien testaukseen, tutkimus tarjoaa vankan mixed-methods-lähestymistavan ja käytännönläheisiä oivalluksia johtajille, jotka tavoittelevat joustavia ja kestäviä liiketoimintamalleja.
Tämä uraauurtava tutkimus on ensimmäinen, joka systemaattisesti ja empiirisesti yhdistää strategisen ennakoinnin liiketoimintamallien innovointiin, tarjoten merkittävän panoksen sekä akateemiseen teoriaan että käytännön strategiseen kehittämiseen teknologisesti dynaamisissa ympäristöissä.
Luotu 10.11.2025 | Muokattu 12.11.2025